Participatie bewoners in Groningse krachtwijken moet beter

IMG_0945dinsdag 07 juli 2009 10:13

GroenLinks en de ChristenUnie in de Groninger gemeenteraad zijn bezorgd over de bewonersparticipatie in de krachtwijken. De ingewikkelde overlegstructuur zorgt volgens de fracties voor onduidelijkheid bij bewoners en ambtenaren over verantwoordelijkheden. Bewoners hebben het gevoel niet of te laat betrokken te worden bij het maken en uitvoeren van plannen. Raadsleden Mattias Gijsbertsen (GL) en Inge Jongman (CU) hebben het college van B&W daarom gevraagd maatregelen te nemen.

De gemeente Groningen heeft hoge ambities op het gebied van burgerparticipatie. Die ambities kunnen nu niet waargemaakt worden in de krachtwijken De Hoogte en Korrewegwijk. De beide wijken De Hoogte en Korrewegwijk krijgen uit vier budgetten geld om de ontwikkeling van de buurten te stimuleren. Die ontwikkeling vindt bovendien plaats op een breed terrein van volkshuisvesting tot welzijn. Dat leidt tot complexe bestuurlijke verhoudingen en een onbegrijpelijke situatie voor bewoners.

De ChristenUnie en GroenLinks constateren dat goede wil bij betrokkenen niet voorkomt dat bewoners slechts beperkt invloed hebben op het geld dat in hun wijk wordt uitgegeven. De succesvolle wijkstemdagen zijn daar de belangrijkste uitzondering op. In schriftelijke vragen aan het college doen de raadsfracties nu een beroep op het college om een soepeler gang van zaken te bevorderen en meer duidelijkheid te creëren over de participatiemogelijkheden voor bewoners.

TitelBestandsgrootteMIME-type
2009-07-06 schriftelijke vragen Groningse krachtwijken98,0 kBapplication/msworddownload

Plaats het eerste bericht!