Operatie Jong

Jongeren in gemeentendonderdag 18 januari 2007 12:02

Naar aanleiding van de voortgangsrapportage van het college over Operatie Jong (zie http://www.operatie-jong.nl) heeft de fractie van de ChristenUnie in de commissie Onderwijs en Welzijn gepleit voor een projectleider Jeugd om daarmee de gemeente Groningen een stevige regiorol te laten vervullen.

Immers, het jeugdbeleid beslaat zoveel organisaties en bestuurslagen dat het in het belang van de kinderen en de jeugd waar het om gaat, van het grootste belang is dat de betrokken partijen in gezamenlijkheid optrekken en eenzelfde doel voor ogen hebben. Uit de praktijk blijkt nl. dat te vaak naar elkaar wordt gekeken omdat zoals gezegd de uitvoering van het jeugdbeleid zoveel organisaties en instellingen betreft.

Ook maakt de fractie zich zorgen over het feit dat er een gat zit tussen de hulpverlening aan jongeren van 18-23 jaar. Jeugdzorg wordt nl. tot de leeftijd van 18 jaar geïndiceerd en ook uit de praktijk blijkt dat jongeren na hun 18e tussen het wal en schip vallen.

De fractie heeft waardering uitgesproken voor het project Nieuwe Perspectieven van Base, van de 37 cliënten is 95% geholpen, het project wordt dan ook uitgebreid naar andere wijken in de stad, waar het project nu al draait in Vinkhuizen en Paddepoel, zie: http://www.base-groep.nl

Reacties op 'Operatie Jong'