Uit de fractie (juni 2006)

maandag 04 december 2006 21:12

Van de fractie
De afgelopen paar maanden is het een relatief rustige tijd geweest. We zijn bezig gegaan met het rustig weer opbouwen van ons werk als fractie. Mentko Nap en Gert Wobbes zijn we alweer gaan beschouwen als vaste krachten in ons team. We mogen steeds opnieuw ervaren hoe wonderbaarlijk het is dat je als kinderen van onze Heer je werk kan en mag doen in een stad die toch voor een groot deel van God los is.

De jaarrekening
Ook in het jaar 2005 is het college erin geslaagd een jaarrekening te presenteren met een overschot. Ruim 26 miljoen euro werd minder uitgegeven dan begroot of meer binnengekregen. Het betekent dat een aantal nieuwe projecten nog niet uit de startblokken zijn gekomen. Daarnaast hadden we voordeel bij het aantrekken van geldleningen. Ook het rijk kwam met enkele miljoenen meer over de brug dan in de begroting werd aangenomen. Wat de bezuinigingen betreft zijn we aardig goed op weg. Ruim 200 medewerkers hebben de relatie met de gemeente beëindigd/moeten beëindigen. Dan hebben we in 2006 en 07 nog ruim 200 te gaan.

Veranderingen
Na de verkiezingen zijn allerlei functies opnieuw vervuld. David is geen voorzitter meer van de Rekenkamercommissie, omdat het de raad goed leek daar een externe onafhankelijke deskundige voor in te huren en men is daar zeker goed in geslaagd. Een oud-directeur van het ministerie van Financiën neemt met ingang van juni de voorzittershamer over. David is tweede voorzitter van de commissie Beheer en Verkeer en vervangt, indien nodig CDA-raadslid Joop Vogel. Ook Inge is geen lid meer van de commissie Beroep en Bezwaar Sociale Zaken. Dat was een tijdrovende commissie die haar erg veel heeft geleerd. De mensen achter de beslissingen kwamen daar langs en daarvan heeft ze veel profijt bij de commissie die over Sociale Zaken gaat.

Stedenband San Carlos
Groningen heeft met een aantal steden een stedenband, waaronder met de stad San Carlos in Nicaragua. Deze stedenband bestaat nu 20 jaar. Om het jubileumfeest te vieren zijn de burgemeester Marisol McRea, 2 raadsleden en een ambtenaar belast met stedenbanden van San Carlos van 7 t/m 16 juni op bezoek in Groningen. Eén van de onderdelen was een gesprek met een delegatie van de Groninger gemeenteraad. In dat gesprek werd heel duidelijk gemaakt dat San Carlos niet zonder deze stedenband kan.

In Nicaragua is de gang van zaken totaal anders dan hier in Nederland. Het geld van de landelijke regering wordt bijv. niet altijd op tijd overgemaakt waardoor de gemeente San Carlos een aantal zaken moet voorfinancieren. Ook is de wensenlijst van San Carlos, opgesteld in samenspraak met de burgers, aanmerkelijk groter dan de benodigde financiële middelen. Als je dan weet dat op die wensenlijst wegen, toiletvoorzieningen en drinkwater staan, dan weet je weer in wat voor bevoorrechte omstandigheden wij hier in Nederland leven. De Stedenband Groningen-San Carlos is een stichting die, namens de gemeente Groningen, de zusterrelatie tussen Groningen en San Carlos (Nicaragua) onderhoudt aan de hand van vier thema’s nl. gezondheidszorg en vrouwen, milieu, ruimtelijke ordening en kunst, sport. Onder andere door het mede-ontwikkelen, ondersteunen en uitvoeren van kleinschalige (ontwikkelings)projecten in San Carlos wordt die band in stand gehouden, maar ook door het organiseren van uitwisselingen en contacten tussen Groningers en Sancarlenen.

Vergoeding vrijwilligerswerk
Wie een bijstandsuitkering krijgt, heeft veel mogelijkheden om uit deze situatie te komen. Dit is verwoord in gemeentelijk beleid en de ChristenUnie vindt het van groot belang dat met oog voor de individuele situatie van een ieder wordt gekeken naar de een ieders mogelijkheid om weer dichter bij de arbeidsmarkt te komen of zelfs om weer de arbeidsmarkt op te stromen. De afgelopen raad is de reïntegratie-verordening behandeld. In deze verordening staan alle rechten en plichten juridisch juist verwoord. Een onderdeel van het reïntegratiebeleid is het premiebeleid. Er zijn allerlei premies beschikbaar voor iemand die actief wordt. Kort samengevat: hoe verder iemand van de arbeidsmarkt staat, hoe hoger de premie is als diegene zich actief opstelt. Een voorbeeld: iemand met een grote afstand tot de arbeidsmarkt die 20 uur gaat werken (met behoud van uitkering) ontvangt 50 euro per maand met een maximum van 300 euro per jaar. Op deze manier probeer je iemand financieel te prikkelen om actief te worden en natuurlijk hoop je dan te bereiken dat zo iemand het zo leuk vindt om weer actief te zijn dat een volgende stap volgt.

Bij het behandelen van de verordening bleek nog niet geregeld te zijn dat mensen die heel dicht bij de arbeidsmarkt staan maar wel vrijwilligerswerk doen en hiervoor geen onkostenvergoeding van hun (vrijwilligers)werkgever ontvangen, helemaal niets krijgen. Met de PvdA, Groen Links, de SP en het CDA hebben wij een  amendement ingediend om te zorgen voor premie van 20 euro voor deze groep. We beseffen dat het financieel gezien een “klein pleistertje” is, maar de opbouw van het hele premiebeleid is gebaseerd op “grote pleisters” voor een ieder die ver van de arbeidsmarkt afstaat, en hoe dichterbij die arbeidsmarkt, hoe lager de vergoeding. We hopen dat we met deze (geamendeerde) vergoeding een kleine groep mensen alsnog financieel recht doen voor hun inzet.

Stadsmonitor 2005

Wist u dat in 2005:
  • Groningen 121.665 arbeidsplaatsen telt?
  • Groningen 31 miljoen binnenstadsbezoekers heeft?
  • De burgers van Groningen de fysieke kwaliteit van de woonomgeving het rapportcijfer 7,3 geven?
  • Groningen 38.554 eenpersoonshuishoudens heeft, 28.812 meerpersoonshuishoudens zonder kinderen en 20.081 gezinnen met kinderen?
  • Groningen 38% volwassenen met overgewicht heeft?(bron: Stadsmonitor 2005)
Er zijn nog veel meer feiten en cijfers te noemen. Het voordeel van dergelijke cijfers is dat je hiermee beleid kunt toetsen of beleid kunt ontwikkelen/initiëren. Bijvoorbeeld die 38% volwassenen met overgewicht is zorgwekkend, maar landelijk is het percentage nog hoger. En als je de cijfers verder analyseert, dan blijkt  dat de grootste toename zit bij de groep jong volwassenen. De GGD gaat daarom de komende periode gericht monitoren op overgewicht.

Voor ons ligt nu een periode van de Voorjaarsnota. Daarin mogen fracties aangeven wat de prioriteiten voor het jaar 2007 moeten zijn. We hopen elkaar na de zomervakantie hier weer te spreken en vergeet niet: voor vragen en/of opmerkingen zijn wij als altijd bereikbaar via tel. 050 – 3130744, via de mail christenunie@raad.groningen.nl of via onze website: www.groningen.christenunie.nl Neem eens een kijkje.

Namens de hele fractie,

David de Jong en Inge Jongman - Mollema