Fractie kritisch op geothermie plannen

geothermievrijdag 20 mei 2016 14:31

Afgelopen woensdag werd een voorstel behandeld om vanuit een boorput op de Zernike campus, enkele noordelijke wijken van onze stad van warmte te voorzien door aardwarmte.
Aanvankelijk was de ChristenUnie erg enthousiast. Gaandeweg de uitwerking van de plannen en informatiesessies met experts, bekoelde dat enthousiasme.
Lees hier de bijdrage van onze fractie en de redenen waarom, ondanks de sympathie van het voorstel, onze fractie tegen heeft gestemd.

Geothermie

Op zich is het een goed verhaal, wat we hier voor ons krijgen. Het is de opsomming van steeds meer duidelijker geworden feiten, omstandigheden, aannames en financien.  Het college heeft ons ook steeds goed meegenomen in het hele verhaal. Toch is na aanvankelijk enthousiasme van onze fractie nu veel meer duidelijk geworden dan eerder en is dit het moment voor een go of no go.

Wat uniek is, is het schaalniveau en de inbreng in bestaande woningen.  Dat laatste is ook een spannende, er moet van alles gebeuren met buizen, aansluitingen en ook over de pannetjes van Loopstra hadden wij al nagedacht, daarnaast gaat de Stadjers wat kosten om ook een nieuw fornuis aan te moeten schaffen.

Verder speelt de gemeente een grote financiele rol, 7 miljoen en dat is best veel. Zijn wij dat geld kwijt, mocht het project niet slagen? Los van de risicodekking, maar hoe schat het college dit in?
Ook de robuustheid van de afname is nog geen duidelijkheid, de beoogde afzetmarkt is nog niet vastgelegd.

Technische problemen met scaling, bijvangst, noem het maar op, het is nu nog niet zeker of het technisch gaat lukken.

Oprichten rechtspersoon is normaliter niet des overheids, maar van de markt.

Onderbouwing energieprijzen, verwachting is dat deze stijgen, maar wat als dat niet zo is? Er kunnen in de toekomst energieontwikkelingen zijn die hele markt doen schudden of waarbij er een gasdump plaats zou kunnen vinden richting ons land met zijn grote gasinfrastructuur. Kan de businesscase daar dan tegenop?

De manier om los van het gas te komen, spreekt ons zeer aan. Maar wij hebben als fractie ook hardop zitten denken wat we doen met dit hele project en hoe zich dat verhoudt tot een investering in windmolens of zon. Als wij het goed hebben uitgerekend is er voor 6,1 megawatt voor 10.000 huishoudens. Hoeveel windmolens en hoeveel zonneweilanden is dat? Waarbij we bij dat laatste veel minder risico’s lopen… Graag antwoord college…

Wat ons triggerde is een opmerking van een van de experts bij de expertmeeting.
"Wil je dit project? - dat is uiteindelijk de vraag. Geothermie is prima middel om semiduurzaam warmte te krijgen. Niet helemaal duurzaam, put raakt leeg na ong. 50 jaar, daarna moet hij ongeveer 100 jaar dicht. Dus je moet er een aantal hebben, als je dooriopend warmte wilt hebben. Is dit project op de juiste piek, en zijn de risico's (m.n. economisch) de moeite waard? Als je gewoon duurzaam project wilt doen moet je economische haalbaarheid vergeten."

Wij waren voor om het vergaand te onderzoeken, aldoor ook erg enthousiast, maar bovenstaande maakt dat wij, ondanks het loffelijk streven van dit college, op dit moment niet voor kunnen zijn gezien de enorme risico’s zoals zojuist omschreven.  Er zitten heel veel kleine haakjes aan het project die met elkaar maken dat je je af moet vragen of je een dergelijk groot risico wilt lopen.

Reacties op 'Fractie kritisch op geothermie plannen'