Voorjaarsnota

maandag 29 mei 2006 15:00

Provinciale Statenvergadering 29 mei 2006, bijdrage van Jan Bezemer

MdV,
In de voorjaarsnota staat een majeure meevaller genoemd van ruim 31 miljoen euro. Het betreft meeropbrengst dividenden. Een belangrijk deel er van wordt veroorzaakt door de NUON. De vraag doet zich voor hoe wij daar als volksvertegenwoordiger en aandeelhouder tegen aan moeten kijken. Ook het bedrijfsleven heeft geklaagd over de grote winsten over de rug van de burger behaald. Ik wil me daar bij aansluiten. Het is niet de bedoeling van een nutsbedrijf, of het was niet de bedoeling, om forse winst te maken ten laste van de gebruiker. De miljoen huishoudens van Noord-Holland hadden misschien wel 20 euro kunnen besparen op het gezinsbudget. Nu vloeit dat geld niet als een opcentenheffing, maar via de dividenduitkering naar de provincie. Dat zouden we niet moeten willen.
Wij pleiten ervoor dat de provincie in de aandeelhoudersvergadering aanstuurt op maatschappelijke tarieven, waarbij de winst normale proporties krijgt, en de uit te keren dividend een normaal rendement te zien geeft op het geïnvesteerde vermogen.

Reacties op 'Voorjaarsnota'