Verwerving terrein Afvalzorg te Haarlemmerliede

maandag 27 februari 2006 10:38

PS 27-2-2006.  Agendapunt 13. Verwerving terrein NV Afvalzorg te Haarlemmerliede
Door Jan Bezemer, ChristenUnie-SGP

MdV
In commissieverband is uitgebreid gesproken over de formele vereisten voor de oprichting van een BV door de Provincie. Onder besluitpunt 3 staat nu: Dat met deze voordracht de gelegenheid is geboden om wensen en bedenkingen over de oprichting van de BV ter kennis te brengen van Gedeputeerde Staten.
Artikel 158 van de Provinciewet zegt:
Gedeputeerde staten besluiten slechts tot de oprichting van en de deelneming in stichtingen, maatschappen, vennootschappen, verenigingen, coöperaties en onderlinge waarborgmaatschappijen, indien dat in het bijzonder aangewezen moet worden geacht voor de behartiging van het daarmee te dienen openbaar belang. Het besluit wordt niet genomen dan nadat provinciale staten een ontwerp-besluit is toegezonden en in de gelegenheid zijn gesteld hun wensen en bedenkingen ter kennis van gedeputeerde staten te brengen. Een besluit als bedoeld in het tweede lid behoeft de goedkeuring van Onze Minister.
MdV
We hebben een besluit toegezonden gekregen, maar de concept-statuten  van de BV ontbraken. Juist in de statuten wordt duidelijk hoe de bevoegdheden geregeld zijn, en hoe de verantwoording loopt. Dit geldt temeer daar de eis is dat de oprichting van de BV de behartiging van een openbaar belang moet dienen. Het openbaar belang is het zijn van een minigrondbedrijf van de Provincie en de gemeente Haarlemmerliede en Spaarnwoude.
Nu een grondbedrijf bij een gemeente meestal een openbaar belang dient, kunnen we ook stellen dat in dit geval wel sprake zal kunnen zijn van een openbaar belang, temeer omdat ook een gemeente participeert.
Als we het dan over wensen en bedenkingen hebben, willen we nadrukkelijk als wens neerleggen dat deze BV inderdaad volledig gecontroleerd dient te worden door de provincie, opdat de handel en wandel van deze BV controleerbaar wordt voor de provinciale staten. Er wordt voorgesteld om deze BV voor 80% door de provincie en 20% door de Gemeente Haarlemmerliede en Spaarnwoude te laten bezitten. Ook wordt nog melding gemaakt van de wet Voorkeursrecht Gemeenten, en het bod van de Provincie en de Gemeente.
Het is natuurlijk een ieder duidelijk dat wanneer de BV de grond gaat kopen met behulp van een lening van de Provincie, formeel het bod door een andere partij gedaan wordt, en zelfs de gemeente met het voorkeursrecht misschien wel aan de kant staat.
Alle partijen zullen wel anders willen en handelen, maar het tussenschuiven van zo’n BV heeft iets onhandigs.
Feitelijk gaat de vraag natuurlijk over de uitoefening van de functie ‘grondbeleid’ door de Provincie. Gaat dit te ver of kan dit. Het is in ieder geval een stap waarbij de nek wordt uitgestoken. Maar doen we dat ook niet als we grond aankopen in de Wieringermeer, en daarbij ging het om meer.
Voorkomen moet worden dat de provincie te lang eigenaar blijft. De Provincie heeft nog niet als doelstelling omarmt dat het op grote schaal grond verwerft ten behoeve van de exploitatie van regionale bedrijventerreinen. Wel is de Provincie bereid om bij te dragen, om een zetje te geven bij het tot stand komen. In die zin wordt dit voorstel dan ook geïnterpreteerd.
Maar het blijft gezegd, de verantwoording moet transparant en duidelijk zijn, en de BV moet volledig onder controle van de Provincie, en de Staten, zijn en blijven.
Tenslotte wordt ik nog graag geïnformeerd over de dekking of financiering van de te verstrekken subsidie.

Reacties op 'Verwerving terrein Afvalzorg te Haarlemmerliede'