Bijdrage voorjaarsdebat

afbeelding_bij_tekst_01maandag 02 juli 2012 11:37

Vorige week besprak de gemeenteraad de voorjaarsnota. Daarbij diende de fractie van de ChristenUnie een vijftal moties in en ondersteunde diverse moties van andere fracties. Vier van de moties van de ChristenUnie werden aangenomen, alleen de motie over het verlagen van de begrafenisleges werd met een meerderheid van één stem verworpen. Hieronder is de bijdrage van Inge Jongman te lezen en zijn de moties te downloaden.

Meneer de voorzitter,

Aan elk verhaal zitten altijd twee kanten, het is maar hoe je het bekijkt én hoe je het ervaart. Stelt u zich eens voor dat wij met zijn allen in een achtbaan zouden zitten. De ene helft zou zich focussen op de positieve kanten van het stijgen; de andere helft zou de negatieve aspecten van het dalen benadrukken. Het lijkt wel of we in de huidige tijd een soort van vrije val neerwaarts aan het maken zijn, we moeten financiële verliezen verwerken, we moeten scherpere keuzes dan ooit maken en toch is het de vraag hoe lang de daling duurt of dat we nog een periode van stijging gaan kennen. In deze context van een onzekere toekomst staat de gemeentebegroting 2013.
Voorzitter, naar een pretpark ga je voor je plezier; een gemeentelijke begroting is een serieuze zaak. In een pretpark kies je zelf in welke attractie je wilt, in een gemeentebegroting kies je wat je als politieke partij goede keuzes vindt en welke niet. En soms zit je ook in een karretje dat niet je eigen keuze is, maar waar wel een meerderheid van de raad voor is. Hoe dan ook, het is belangrijk te weten waar je mee bezig bent, waarom je daar mee bezig bent en waar je naar toe wilt.

De huidige bestuursperiode kenmerkt zich door een groeiende verantwoorde-lijkheid van gemeenten. Wat ons betreft staat de gemeente Groningen voor de uitdaging deze versterkte positie om te zetten in resultaat. Dat vraagt om visie en bestuurskracht, om een betrouwbare en daadkrachtige overheid. Wij zijn tot dusver teleurgesteld in de relatie tussen provincie en stad, immers een duurzame relatie die tegen een stootje kan, is in de huidige tijden van wezenlijk belang. Wij roepen het college dan ook op blijvend te investeren in die relatie, ook in de tijd op weg naar het vaststellen van de begroting.

Keuzestress
Wij hebben bij de vorming van dit college aangegeven dat bij bezuinigingen het college allereerst moet kijken naar de eigen organisatie, als allerlaatste naar de sociale voorzieningen en op cultuur eerder mag bezuinigen dan op sport. En, wij willen als ChristenUnie blijvende aandacht voor kwetsbare vrouwen en bereikbaarheid. Als we dan kijken naar het rijtje mogelijke bezuinigings-voorstellen, dan wordt het er niet gemakkelijker op. Als je daar een vakje opent, dan zit er vaak nog een vakje onder bijv. bij het onderdeel stoppen met projecten bij heroverwegen ISV betekent bij besparing op woonschepenhaven dat er binnen ISV nog 5 miljoen gevonden moet worden. Zo zijn er meer voorbeelden te noemen die lastig in te schatten zijn op de betekenis voor de stad en voor de stadjers. Desalniettemin, hebben wij als fractie een serieuze poging gedaan om de 11 voorstellen af te wegen om op een bedrag van 70 miljoen te komen. En niet op de manier van prijsschieten in het attractiepark, maar serieus overwegen wat aanvaardbaar is als je kijkt naar de gevolgen van een keus voor de stad én de stadjers. Dit heeft het volgende opgeleverd:

1. Risicobuffer: Deze middelen moeten geruild worden tegen incidentele. Het is voor onze fractie niet te overzien wat dat geruil betekent.
  2. Enexis/Attero: Inzetten voor een bedrag van 6,8 miljoen euro namelijk 4,5 miljoen bijdrage Enexis en 2,3 voor dividend en rente 2013, niet alvast die van 2014.
  3. Stoppen projecten: Een aantal wel, een aantal niet, in de zin van dat ze wel gewenst zijn, maar als we dan keuzes moeten maken, dan zijn deze wat onze fractie betreft uit te stellen. Dat betreft het fietspad Noordelijke Ringweg ondanks het feit dat oude politieke wens van het Blauwbrugje is gerealiseerd, fietspad langs spoorlijn Groningen-Sauwerd, herinrichting Diepenring, restant geld Berlagebrug, vrijval A7.
  4. Activeren investeringen lopende grondexploitaties: Het risico hierbij is een niet-sluitend meerjarenbeeld, het verschuiven van een probleem naar de toekomst en het nu nemen van een risico. Het is een makkelijke en snelle oplossing, toch kiest de ChristenUnie er niet voor.
  5. Herprioritering RSP: Deze gelden waarvan niet eens te zeggen is wat het daadwerkelijk oplevert, hebben veel te maken met bereikbaarheid en zijn voor een deel compensatiegeld van het Rijk. Eerst maar niet aankomen.
  6. Stoppen investeringen Zuidelijke Ringweg/RegioTram: Bij deze twee grote projecten mist naar de mening van onze fractie in het rijtje van de “grote drie” het Groninger Forum. Jammer, als fractie hadden wij alle drie wel willen afwegen als dan toch alles ter discussie staat. Ondanks onze vraag, had het college ervoor kunnen kiezen om twee weken te wachten, maar heeft anders besloten...
    Zuidelijke Ringweg: een meerderheid van de raad wil dat dit project doorgaat gezien de uitkomsten van de afgelopen debatten. Wij zijn benieuwd wat het college gaat presenteren en zijn nog het meest nieuwsgierig naar de gevolgen van de te kiezen oplossing voor het stadsverkeer.
    RegioTram: het inhoudelijk enthousiasme van de ChristenUnie is verminderd door het debacle met het provinciebestuur. Wij hebben altijd gezegd dat wij voor het project zijn, tenzij het financieel niet haalbaar is. Het lijkt ons het beste om de aanbesteding af te wachten evenals de uitkomsten van het overleg met de provincie en de (financiële) uitkomsten van de verkenning van fase 2 de regio in. Want zonder regio geen RegioTram. Wat wel weer een duidelijk signaal is, is de opmerking van gedeputeerde Boumans: de tram gaat de regio in!
  7. Heroverwegen inzet extra beleid: Deze is de meest verstrekkende, maar dan kiezen wij als aller- allerlaatste optie voor een kaasschaaf van 10% waarbij we dan wel onmiddellijk optekenen dat er binnen deze projecten wel heroverwogen moet worden, bijv. liever minder G-kracht dan minder veiligheid en liever minder akkoord van Groningen dan minder schuldhulp. Oftewel, het minst bezuinigen op sociaal en veiligheid.
  8. Heroverwegen ISV: De wijkvernieuwing in Groningen laat veel hoopgevende resultaten zien. Met een stevige gemeentelijke inspanning en door goede samenwerking worden positieve ontwikkelingen in gang gezet. Kiezen we hier dan roept dat heel veel vraagtekens op omdat wij onmogelijk kunnen overzien wat stopzetten per project betekent. Bijvoorbeeld de Bessemoerstrook wordt al jaren over gesproken, niet stopzetten dus, maar met wat minder Kunst op straat zou onze fractie kunnen leven. Zou er bij deze projecten ook met een kaasschaaf gewerkt kunnen worden? En zou het college ook kunnen aangeven wat consequenties van stopzetten zijn? Voorzitter, wij dienen hierover een motie in.
  9. De ChristenUnie is voor het verlagen van de afvalstoffenheffing maar niet voor het verhogen van de OZB-tarieven. Deze “plust” volgend jaar dan wel weer op en omdat wij al hoog genoteerd staan, is het wel eens tijd om weer wat af te dalen.
    Dat geldt ook voor ondernemers, die willen wij niet zwaarder belasten, aangezien zij ook al meebetalen aan het Fonds Ondernemend Groningen en omdat de ondernemers op dit moment ook minder vette jaren hebben en in sommige gevallen zelfs uitgesproken mager.
  10. Rekeningresultaat 2012: Akkoord
  11. Overig: Akkoord

Voorzitter, zijn wij er dan? Nee, het grootste risico lopen we bij de grondexploitaties en het is heel spannend wat dat het volgende jaar gaat opleveren of gaat kosten. Nieuwe keuzes zullen nog ingrijpender zijn, dat betekent vinger aan de pols houden, de stresstest van de accountant onderdeel uit laten maken van de planning- en controlcyclus en goede rapportages. Het weerstandsvermogen blijkt de afgelopen jaren hard nodig geweest te zijn. Zoals we ook al bij de bespreking van de rekening 2011 hebben aangegeven zijn we blij dat we vanaf het begin voor een waarschijnlijkheids-factor van 90% zijn geweest. Maar nu het niveau gedaald is naar een onvoldoende niveau (van 0,44) moet dit weer aangevuld worden. De vraag is tot hoever. Sparen doe je in goeie tijden en niet (meer dan noodzakelijk) in slechtere tijden. Wij kunnen ons daarom vinden in het collegevoorstel door dit voor de korte termijn aan te vullen tot een ratio van 0,8 en na 2014 door te groeien naar 1,0. Daar komt als onzekere factor nog de onvoorspelbaarheid van landelijk beleid bij waardoor het lagere tekort wat we nu hebben, ook zomaar weer meer tekort kan betekenen……

Eigen keuzes

Als ChristenUniefractie hebben wij ook nog aanvullende ideeën.

1. Samenvoeging Iederz en Sozawe
    Deze organisaties hebben dezelfde doelstelling, mensen begeleiden die moeilijk aan een reguliere baan komen, hetzij door beperking, hetzij door een grote afstand tot de arbeidsmarkt. Is hier geen winst te behalen? Graag reactie van het college.
  2. Ondanks de keuze van het college om kortingen van het rijk te compenseren gaat tegelijkertijd de btw-verhoging op cultuurkaartjes niet meer door. Wij stellen voor om 1 miljoen toe te voegen aan de bezuinigingen.
  3. Wij willen meer inzet voor sport. Motie.
  4. Wij willen oplossing vinden voor blijvende inzet van de zorgcoördinator en vertrouwenspersoon mensenhandel. Met GroenLinks dienen wij een motie in.
  5. Wij zien een tegenstrijdigheid in uw eigen teksten, u geeft aan geen aanvullende bezuinigingen op de eigen organisatie te willen maar u wilt wel efficiënter werken door taken met anderen te delen. Welke kant wil het college op? Wij willen tot het uiterste kijken wat er gedaan kan worden om op de eigen organisatie te bezuinigen.
  6. Om de begrafenisleges te verlagen dienen wij een motie in.
  7. Onderzoek van twee Groninger verkeerspsychologen geeft aan dat veel ongelukken gebeuren door fietspaaltjes. Die paaltjes zijn er niet voor het plezieren van de fietser, maar voor het tegenhouden van auto’s. Bij motie zullen wij het college vragen om te kijken wat we aan deze problematiek kunnen doen.

Als christenpolitici willen wij als laatste aangeven dat wij als mensen niet alles in de hand hebben en dat wij ons altijd afhankelijk weten; wij wensen het college bij het opstellen van de begroting 2013 Gods onmisbare zegen toe.

Groningen, 27 juni 2012

Inge Jongman-Mollema, fractievoorzitter ChristenUnie

motiebegrafenisleges27061229,0 kBapplication/msworddownload
motiefietspaaltjes27061231,5 kBapplication/msworddownload
motiefocussport27061229,0 kBapplication/msworddownload
motieisv27061230,0 kBapplication/msworddownload
motiesozaweiederz27061229,0 kBapplication/msworddownload

Plaats het eerste bericht!