Gelderse en Overijsselse ChristenUnie fractie op bezoek in Deventer

vrijdag 15 juni 2012 21:12

Woensdag 6 juni zijn de fracties van de ChristenUnie uit de provinciale staten van Gelderland en Overijssel samen op werkbezoek in Deventer geweest. Dat was op uitnodiging van de fractie in Deventer. Startpunt van het bezoek was het Havenkwartier waar de gemeente Deventer uitleg gaf over de unieke ontwikkelingen die daar gaande zijn. Daarnaast hebben de drie fracties gesproken over goederen vervoer over het spoor en jeugdzorg, onderwerpen die in beide provincies en in Deventer actueel zijn.

Havenkwartier

In het Havenkwartier werden de politici geïnformeerd over de plannen in dit gedeelte van de Hanzestad. Wethouder Huizingh en de heer Romijn, stedenbouwkundige bij de gemeente Deventer gaven een toelichting op de plannen. Deventer wil dit oude en vervallen havengebied opknappen door de nieuwe gebruikers en bewoners veel ruimte te geven hun eigen ideeën uit te voeren. Geen bulldozers in het gebied, maar de oude loodsen zo mogelijk hergebruiken voor ateliers, kleine kantoren en bewoning. Het gebied moet het historisch karakter blijven behouden, en zo wordt verpaupering voorkomen.

De provinciale ChristenUnie Statenleden vroegen uitgebreid naar de rol van de gemeente en de provincie in deze. Er werd uitgebreid ingegaan op de valkuilen in de plannen, zoals geluidsoverlast van mogelijke gebruikers en hoe dit te voorkomen of op te lossen is. De gemeente Deventer wil de mensen in het Havenkwartier niet te strak aan regels binden, maar gaat ervan uit dat door het zelf organiserend vermogen er geen grote conflicten zullen ontstaan. Bij het atelier van de SpaceCowboys hebben de politici een project in de praktijk kunnen zien. Het Havenkwartier is een uitdaging voor de gemeente Deventer en is een project van lange adem. Maar is ook de stap naar de plannen voor het nieuwe industrieterrein bij de A1. Dit terrein zal verhuizingen teweegbrengen bij de bedrijven op het industrieterrein naast het Havenkwartier. Ook kwam de rol van de provincie uitgebreid aan de orde wat betreft de financiering en de ruimtelijk ordening.

Goederenvervoer over spoor

Later op de middag spraken de fracties onderling over gemeenschappelijke kwesties als goederenvervoer per spoor of over het water. Daarbij is uitgebreid ingegaan op de spoorsituatie bij Deventer, maar ook richting Twente en in Gelderland. De waterwegen en nieuwe mogelijkheden werden ook nadrukkelijk genoemd. Afgesproken is dat de twee provinciale fracties meer dan nu gezamenlijk zullen optrekken om in Oost-Nederland het optimale rendement uit het goederenvervoer over per spoor en over het water te realiseren. Niet zomaar meer treinen, maar goed kijken naar de overlast voor omwonenden, zoals geluidsoverlast en trillingen.

Jeugdzorg

Tot slot werd er ook gesproken over de jeugdzorg en over de overgang hiervan naar de gemeentes. De raadsfractie in Deventer heeft zorgen over een soepele overgang en is bang dat de gemeente het te licht opvat. De provinciale politici zijn zich ervan bewust dat de overgang geen eenvoudige overheveling van taken is en gaven aan dat ze het proces goed in de gaten zullen houden, met een provinciale rol op de achtergrond. De ChristenUnie heeft jeugdzorg hoog in het vaandel staan en daarom zullen we als ChristenUnie politici ervoor waken dat de jeugd de dupe wordt.

Zowel de Overijsselse als de Gelderse Statenleden waren van mening dat er nog veel mogelijk is, zowel op gebied van mobiliteit als ook in de jeugdzorg en dat meer samen optrekken Oost-Nederland kan versterken. Er is een wereld te winnen in Oost-Nederland, aldus de Statenleden uit Gelderland en Overijssel.

Reacties op 'Gelderse en Overijsselse ChristenUnie fractie op bezoek in Deventer'