ChristenUnie wil elektrische taxi's in Groningen

taxirij1-336x220maandag 31 januari 2011 11:12

Fractievoorzitter Inge Jongman van de ChristenUnie vraagt het College van Burgemeester en Wethouders of zij bereid is om in overleg met de taxibranche een project voor elektrische taxi's te bevorderen. Dat zou ten goede komen aan de luchtkwaliteit in de stad en goed aansluiten op het streven om in 2035 de meest duurzame stad van Nederland te zijn.

Inge Jongman stelt haar vragen naar aanleiding van het nieuws dat in Utrecht op 19 januari jongstleden een proef is gestart met veertig elektrische taxi’s. Voor het GreenCabproject worden voertuigen ingezet die volledig op stroom rijden en voor normaal vervoer kunnen worden gebruikt. Behalve vijf autofabrikanten werken onder meer TNO, de TU Delft en de ANWB mee aan het project. Energieleverancier Essent bouwt de komende maanden twintig punten in de stad Utrecht waar de accu's opgeladen kunnen worden. Het GreenCab-project krijgt maximaal twee miljoen euro subsidie van het ministerie van Infrastructuur en Milieu. De proef loopt tot eind 2012. De Nederlandse taxibranche, verenigd in TaxiPro, heeft aangegeven koploper te willen worden in duurzaam ondernemen en wil graag laten zien dat mobiliteit ook milieuvriendelijk kan zijn.

Inge Jongman vraagt het college naar haar mening over de reguliere taxi's die nu vaak in stilstand hun motor laten draaien en zo "wel een bijdrage leveren aan mobiliteit en een warme auto voor de klanten, maar zeker geen bijdrage leveren aan een duurzame leefomgeving en een goede luchtkwaliteit." Daarnaast vraagt ze het College of het bereid is het zogenaamde Prestige GreenCabproject actief te promoten in overleg met de taxibranche.

Reacties op 'ChristenUnie wil elektrische taxi's in Groningen'

drs.F.C. Vermeer
Geplaatst op: 31-01-2011 17:19 Quote
Ik denk, dat de vervuilende,lawaaierige en gevaarlijk rijdende (pizza en chineeseten) brommers en scooters een minstens zo groot probleem is dat moet worden opgelost.

Ik ben benieuwd naar uw standpunt.
Inge Jongman
Geplaatst op: 15-02-2011 13:32 Quote
Eens en denk ook dat brommers en scooters in de toekomst ook elektrisch gaan worden/moeten gaan worden. Maar omdat de taxibranche zelf enthousiast is over elektrisch rijden, lijkt het ons goed om daar mee te beginnen.
En gedrag is iets van de persoon achter het stuur, welk stuur dan ook, maar eens dat er door diverse bestuurders levensgevaarlijke capriolen worden uitgehaald!