Bijdrage begrotingsdebat

vrijdag 26 november 2010 08:58

Afgelopen woensdag besprak de gemeenteraad de begroting voor 2011. Hieronder vindt u de bijdrage van fractievoorzitter Inge Jongman. De ChristenUnie heeft ook enkele moties ingediend of ondersteund.

Meneer de voorzitter,

De bloei van de stad hangt af van de zegen van God. Dat is de manier waarop de ChristenUnie vanuit haar diepste wortels naar Groningen kijkt en dat is de manier waarop onze fractie afgelopen maandag een zegen heeft toegebeden voor het begrotingsjaar 2011.

In de begroting lezen wij de zin “Burgers en hun sociale omgeving worden geacht meer zelf en gezamenlijk op te lossen”. Met deze zin appelleert het college aan een zin uit het CU verkiezingsprogramma dat mensen niet als eilandjes kunnen leven. Toch is er iets gaande in onze samenleving. Aan de ene kant zijn er mensen die door de nieuwe technieken van vandaag de dag leven en bewegen op een soort van wereldschaal en niet zo geïnteresseerd zijn in hun omgeving en lekker op hun eilandje blijven zitten.

Aan de andere kant zie je dat mensen wel belang hechten aan publieke waarden en dan ineens wel willen dat de overheid in het collectief optreedt. De CU heeft niet meteen de oplossing voor deze twee tegenpolen, het individu en de samenleving, maar constateert wel dat het er politiek-bestuurlijk niet makkelijker op wordt. Want zo kan het zijn dat de burger verwacht dat je als overheid het stoepje veegt maar tegelijk níet wil dat je je bemoeit met hem of haar op het moment dat er sprake is van verwaarlozing. Diezelfde burger vindt het heel vervelend dat hij een bon krijgt voor maar 5 km te hard rijden maar tegelijk verwacht die burger wel dat diezelfde politie optreedt als er bij de basisschool te hard gereden wordt….

Het wemelt tegenwoordig van de Holland’s Got Talent en andere shows waarbij “gewone” mensen hun talenten laten zien en ontdekt kunnen worden. Groningen, city of Talent heeft ook enorme ambities maar tegelijkertijd zijn of komen er meer jongeren zonder werk, is er sprake van een ontwikkeling naar een hoogwaardige diensteneconomie waardoor er minder behoefte aan laaggeschoolde arbeid is, staat de doelgroep van Iederz onder druk en dus is het tijd voor alle hens aan dek voor de klantmanagers van Sozawe. Sozawe bereidt zich in 2011 voor op een nieuwe werkwijze maar kan daardoor in 2011 10% minder klanten kunnen begeleiden en activeren richting werk.

Voorzitter, de CU heeft alle begrip voor nieuwe werkwijze, maar heeft grote moeite met het weglekken van personele inzet die hard nodig is. Daar komt nog eens bij dat wij al lang wachten op informatie van het college over het succes en effect van wijkgerichte inzet in de Krachtwijken, waarbij Stiel en SOZAWE gezamenlijk optrekken in het het persoonlijk benaderen van mensen. Deze beide zaken, minder klanten door nieuwe werkwijze en succesvolle wijkgerichte benadering staan naar onze mening ver van elkaar af. Graag horen wij wat de reactie van het college hierop is.

Voorzitter, inmiddels is het de elfde begroting op rij die ik heb gelezen en ik kan concluderen dat de begroting nog nooit zo leesbaar is als de begroting van vandaag. Ik weet dat daar achter de schermen hard aan gewerkt is en ik wil namens mijn fractie daar dan ook de complimenten voor uitspreken.

De ChristenUnie vindt dat er een heldere relatie moet zijn tussen plannen, prestaties en kosten oftewel wat willen we bereiken, wat gaan we ervoor doen en wat mag het kosten.

Het college heeft in juni jl. een pakket bezuinigingen aan de raad voorgelegd maar omdat de onderbouwing daarvan aan de magere kant was, heeft de raad een motie aangenomen met het verzoek om een tussenrapportage met een uitgebreidere argumentatie én de reacties van betrokkenen vóór 1 oktober 2010. Het college heeft die deadline genegeerd én vervolgens ook nog eens niet geleverd waar de raad om gevraagd heeft.

Bij motie wil ik het college een herkansing geven om alsnog op de bezuinigingen 2012/2013/2014 wel te rapporteren zoals we het ons hadden voorgesteld en daarbij de bezuiniging van 2011 wel door te laten gaan, behalve die waar onze fractie moeite mee heeft en moties voor in zal dienen, hierover later meer.

Als je deze zet van het college vergelijkt met een voetbalwedstrijd dan ligt als het ware de bal op de stip, het college had een flinke aanloop kunnen nemen om te scoren, maar heeft wat onze fractie betreft het schot voor open doel gemist. De vraag is waar dat aan ligt. Wij hebben daar eens over nagedacht en hebben daarom op de goede-doelen-veiling voor het Turiani Ziekenhuis van vorige week een voetenmassage voor de wethouder Financiën aangeschaft zodat de wethouder tijdens die voetenmassage eens rustig kan overdenken hoe ze nu wél kan scoren bij de raad. Bij dezen bied ik dat graag aan namens de CU!

• Ombudsman heeft een functie in de stad; een loketje in de Randstad is niet wat wij voor ogen hebben voor onze inwoners. Juist in tijden van bezuinigingen verwacht onze fractie méér mensen die hun beklag willen doen, dan is het van belang dat er een korte lijn loopt richting het kantoor van de ombudsman. Daarnaast is het goed dat er in het kader van burgerparticipatie een soort van derde oog op het gemeentelijke beleid rust. MOTIE

• Cop: deze bezuiniging staat niet voor ogen wat wij vinden wat nodig is voor kinderen op achterstand in deze stad, wat nodig is voor inzet voor- en vroegschoolse educatie (erg nodig, zie lage citoscore) en voor een goede mix in de wijken tussen kinderen met diverse leefachtergrond. Om daarbij meteen al 1 miljoen in te boeken is van de afdeling met het botte bijltje. MOTIE

• Stadjerspas

Het college roept al jarenlang: geen stigma op de Stadjerspas dus geen minimapas. De vraag is of het ook een bezuiniging oplevert want juist de duurdere passen zijn kostendekkend maar omdat de doelgroep van de Stadjerspas verandert, zullen bestaande participanten afhaken en wordt het moeilijker om nieuwe te vinden waardoor per saldo het aanbod verschraalt, juist voor minima en juist voor de mensen die net boven de 130% zitten, waaronder veel gezinnen. Komt u nog eerst met een voorstel richting de raad, voordat u daadwerkelijk 250.000 euro bespaart op de Stadjerspas?

• De Jonge Onderzoekers

Ook op dit punt is er weinig overleg geweest met betrokkenen maar het college heeft adrem gereageerd door te zeggen dat er vanaf nu wel overleg plaats gaat vinden. Daarbij is het goed dat De Jonge Onderzoekers aanhaken bij bestaande ontwikkelingen/initiatieven, zij hebben daartoe in het verleden ook al pogingen toe gedaan; de motie …. bekrachtigt dat.

Uit ons verkiezingsprogramma benoemden wij in de commissie de brandveiligheid studentenpanden; samen met Student en Stad dienen wij een motie hiervoor in. Het toekennen van een keurmerk na een vrijwillige controle, bijvoorbeeld bij studentenhuizen, kan een positieve stimulans voor de veiligheid zijn.

Op cultureel gebied zijn wij als fractie al eens gedoken in het aanbod van vlakkevloertheaters elders. Wij vinden dat het aanbod van accommodaties ook van culturele op orde moet zijn en zo komen twee zaken bij elkaar, het gebrek aan onderhoud aan het Kruithuis en de wens van een vlakkevloertheater. MOTIE

Op cultureel gebied speelt er nog iets, maar dan op het gebied van verkeer en bereikbaarheid van de parkeergarage bij de Oosterpoort. De routing is daar niet optimaal, er staan lange rijen buiten want Groningen heeft ook regionale aantrekkingskracht en gezien het publieksdempendeffect van de aanstaande btw-verhoging willen wij daartegen graag een publieksvriendelijke toegang van de garage tegenover stellen. Graag reactie van het college hoe we op zijn minst een vriendelijker parkeertoegangsbeleid kunnen bereiken.

OZB

Zolang het systeem van de Onroerende Zaak Belasting (OZB) bestaat moet de gemeente daar goed en zorgvuldig gebruik van maken. Het is een belangrijke zelfstandige inkomstenbron, maar het mag geen melkkoe worden. Wij willen de inwoners niet belasten met onverwachte stijgingen. Daarom is de voorgestelde stijging voor particulieren akkoord wat onze fractie betreft; het gaat om 5 euro gaat met een plus/min van de afvalstoffenheffing. Dat vinden wij prima en te overzien. Maar de cruciale vraag is: Geldt deze uitspraak uit verkiezingsprogramma ook voor de ondernemers?

De ozb op niet-woningen stijgt in 2011 met:

- 8,3% als gevolg van de bezuiniging van 4 miljoen euro

- 0,9% nominale compensatie

- 2,0% invoering ondernemersfonds

De totale stijging bedraagt dus 11,2%.

Wij vinden het ongewenst dat ondernemers categoraal zwaarder worden aangeslagen dan particulieren, en zijn voor een stijging van 4,2% + 2% voor het Fonds Ondernemend Groningen. Het ondernemersklimaat moeten wij blijven koesteren omdat dat ook effect heeft op onze werkgelegenheid. Onze fractie heeft geen ambities om bovenaan het rijtje te staan met de zwaarste lasten voor ondernemers. MOTIE

Lastenverzwaring

Een ander minpunt is het feit dat de tarievennota deel uitmaakt van de begroting 2011, maar nog niet door de raad is besproken. En dan is het toch wel meer dan opmerkelijk dat het college de tarieven voor begraven, die al behoorlijk hoog zijn, nog verder op wil hogen. Voorzitter, kostendekkendheid bij begraven is iets waar onze fractie het niet over wil hebben. Dat is een voorziening die je aanbiedt aan je inwoners zonder kosten-/batenanalyse maar mét een royaal gebaar: voor de laatste eer bieden we u als overheid een voorziening aan.

En dan is het een kwestie van keuzes maken om te zeggen dat je inwoners weliswaar bijdragen aan de kosten van begraven, maar de grens oprekken tot het bittere einde gaat onze fractie veel te ver.

En als allerlaatste wilt u dat de kostenloze huwelijken in het stadhuis vervallen. Voorzitter, de fracties van het CDA en CU vinden dat toch wel een enorme uitholling. Het stadhuis is van iedereen, wie gratis wil trouwen krijgt daarvoor de gelegenheid, maar om dat nou aan de balie te doen vinden wij erg ver gaan. U bent verplicht om dat twee keer aan te bieden, maar wij vinden dat dat moet kunnen doen in het stadhuis van ons allemaal. Wij zijn bereid om daar ver in te gaan en daarom ben ik gedoken in mijn privévoorraad trouwfoto’s en hierbij delen wij het plezier dat wij destijds in het stadhuis hadden graag met u aan de hand van de volgende foto …………………………………… zodat de gehele raad kan zien wat er niet gaat gebeuren als gratis-trouwend-Groningen zich aan de balie van de DIA moet vervoegen. Motie

Groningen, 24 november 2010

Inge Jongman, fractievoorzitter ChristenUnie

Plaats het eerste bericht!