Ergernis hondenpoep straks verleden tijd?

woensdag 15 april 2009 16:29

De ChristenUnie Groningen heeft een initiatiefvoorstel ingediend om overlast veroorzaakt door honden sterk te verminderen.

INITIATIEFVOORSTEL OM OVERLAST DOOR HONDEN TE VERMINDEREN

Eén van de grootste ergernissen in Nederland is hondenpoep. Ook Groningen scoort hoog op deze ergernis. Er zijn nog steeds teveel baasjes van honden die de uitwerpselen van hun hond(en) niet opruimen, hoewel de verplichting daarvoor wel is.  In de Algemene Plaatselijke Verordening (APV) van de gemeente Groningen zijn in de artikelen 2.4.16 en 2.4.17 bepalingen opgenomen ten aanzien van loslopende honden en verontreiniging door honden.

De ChristenUnie-fractie wil dat daar door een samenhangend pakket aan maatregelen actie op wordt ondernomen. Ten eerste zal er beter over de regels gecommuniceerd moeten worden.

Verder zal het toezicht op het naleven structureel moeten worden geregeld en waar nodig waarschuwingen en tenslotte boetes moeten worden uitgedeeld. Ook wil de fractie dat honden weer van een penning worden voorzien om eenvoudig te kunnen constateren dat er hondenbelasting wordt betaald.

In de wijken zal duidelijk moeten worden aangegeven waar honden vrij mogen lopen en op andere plaatsen dus niet. Eigenaren zullen op verzoek een middel moeten kunnen tonen waaruit blijkt dat ze de uitwerpselen van hun hond(en) kunnen verwijderen (schepje of zakje). In nieuwe wijken zal direct rekening gehouden moeten worden met een plek waar honden vrij kunnen loslopen, wanneer de mogelijkheid daarvoor aanwezig is.

De fractie sluit niet uit dat het pakket kan leiden tot een verhoging van de hondenbelasting. Het college is gevraagd om het voorstel van een preadvies te voorzien.

2009-04 Bestrijden honden(poep)overlast155,5 kBapplication/msworddownload

Reacties op 'Ergernis hondenpoep straks verleden tijd?'