NUON of nuts?

nuon a'damdonderdag 19 februari 2009 12:47

Nuon is de laatste tijd regelmatig in het nieuws. Een elektriciteitsbedrijf dat jarenlang een maatschappij was in handen van de overheid, staat nu op het punt verkocht te worden aan een buitenlands bedrijf. Voor velen is dit nauwelijks te accepteren en willen het tegenhouden, zoals de SP. Zij vinden dat de levering van energie een algemene nutsvoorziening is en moet blijven, in reclame spotjes maken ze dat regelmatig duidelijk.
En wat we er ook van vinden, het zet ons zeker aan het denken. Waar zijn wij mee bezig? Toch kan gesteld worden dat de SP wel een erg kort-door-de bocht redenering hierover heeft, het getuigt meer van hun visie op de rol van de overheid in onze samenleving, dan het op een goede manier kunnen omgaan met het aandeelhouderschap van een puur commercieel bedrijf.

De verkoopplannen komen echter niet uit de lucht vallen. In 2006 is in de Tweede Kamer onder druk van Europese regelgeving besloten dat de energiebedrijven gesplitst zullen worden in een productie- en leveringsbedrijf enerzijds en een netwerkbedrijf anderzijds Het netwerkbedrijf gaat over het beheer van de kabels, zowel van elektriciteit maar ook gas, een productie- en leveringsbedrijf richt zich echter op de productie, handel en levering van energie. Nederland was en is de eerste die een dergelijke splitsing heeft geregeld. De Tweede Kamer heeft niet willen wachten tot in een aantal andere Noordwest-Europese landen vergelijkbare wetgeving voorgesteld is. Arie Slob, fractievoorzitter van de Tweede Kamer fractie van de ChristenUnie, heeft bij de behandeling van de splitsingswet gevraagd nog te wachten, maar zijn motie hierover heeft het niet gehaald. De splitsingwet was een feit, zodat de elektriciteitsbedrijven zich gingen opdelen.

Dus ook Nuon. Het netwerkbedrijf van Nuon, verder gaand onder de naam Alliander, wordt niet commercieel, haar aandelen worden dus niet verkocht. Het productie en leveringsbedrijf wordt wel commercieel en zoekt nu samenwerking met een buitenlandse partner, met als doel sterker te staan op de Europese energiemarkt. Ze is Europees gezien een kleine partij en zal het alleen niet redden. Deze tak van Nuon zal de naam Nuon houden.

Een aantal provincies en gemeenten in Nederland zijn in het bezit van Nuon aandelen. Zo is de provincie Gelderland grootaandeelhouder van de Nuon, zij bezit 44% van de aandelen. Gelderland heeft in maart 2008 besloten dat Nuon op zoek mag gaan naar een buitenlandse partner onder strikte voorwaarden als duurzaamheid en behoud van eigen karakter. In de Statenvergadering van 14 januari jl. is hierop verder gegaan: een meerderheid van de Statenleden heeft ingestemd met de verkoop van de Nuon aandelen, ook de ChristenUniestatenleden. De ChristenUnie fractie is van mening dat de toestemming tot verkoop in feite een stuk uitvoering is en dat er nu geen andere mogelijkheid is dan de aandelen te verkopen.

NUON is een gewoon commercieel bedrijf geworden, welke zijn vleugels moet uitslaan om op termijn te kunnen overleven. Alles is gericht op de consument. Consumenten willen naast een perfecte leveringszekerheid ook de scherpste (lage) prijs betalen. Wie heeft nog nooit gekeken op websites om de prijzen van de verschillende leveranciers met elkaar te vergelijken? In deze vrije markt moet ook NUON als bedrijf haar positie kunnen handhaven.

De ChristenUnie Gelderland stemt in met verkoop, maar de mogelijke partner van de Nuon moet, zoals gezegd, wel aan een aantal voorwaarden voldoen. Zo moet de consument verzekerd blijven van energievoorziening en moet aan die energie een redelijke prijs hangen, nu en in de toekomst. Voor de ChristenUnie is ook duurzaamheid essentieel. Hoe gaat het bedrijf energie winnen, hoe gaat het om met uitstoot van milieuvervuilende stoffen als fijnstof. Welk beleid ontwikkelt zij om minder afhankelijk te zijn van fossiele brandstoffen. Dit zijn zaken die voor de ChristenUnie van wezenlijk belang zijn, en waar ze de partner voor de Nuon op toetst. Duurzaamheid mag niet leiden onder de verkoop van de Nuon.

Wat ook een rol speelt bij de verkoop, is het omgaan met de opbrengst. Er komen vele miljoenen vrij en de verleiding is groot die te gebruiken voor allerlei mooie plannen. De ChristenUnie vindt dat de vrijkomende gelden met zorg beheerd moeten worden en waarschuwt dan ook voor het zogenaamde ‘verjubelen' van dit geld. De partij maakt zich sterk voor het vastzetten van het stamkapitaal, het investeringsgeld, zodat deze in de toekomst steeds weer rente oplevert. Dit rendement van het Nuon geld kan dan besteed worden voor duurzame projecten. In de Tweede Kamer sprak Esmé Wiegman, fractielid van de ChristenUnie, ook over een mooie kans om te investeren in duurzame energie. De ChristenUnie zet in op duurzaamheid.

Martin Schuurman, fractievoorzitter ChristenUnie Gelderland