Uit de fractie - maart 2008

maandag 25 februari 2008 18:03

De fractie is weer op volle sterkte. Jasper van der Horst is zijn werkzaamheden in december weer begonnen. Hij heeft geen portefeuille, maar heeft zijn inbreng weer in de grote fractievergadering. We zijn blij dat we met Wim Huisman als fractiemedewerker een vaste kracht op onze fractiekamer hebben, waardoor we de halve week op de fractiekamer bereikbaar zijn.

Daarnaast is Sander Huisman voorzitter van de grote fractievergadering (eens per maand). Ook zet hij zich in voor de perscontacten en is medewerker van ons infobulletin. Op alle portefeuilles hebben we een ondersteuner:

Martin Verhoef (Onderwijs en Welzijn, Cultuur en Sport)

Mentko Nap (Beheer en Verkeer)

Auke de Jong (Financiën en Veiligheid)

Clariska van Hoek – Volkerink (Werk en Inkomen: Sociale Zaken en Werkgelegenheid)

Marlies Souman (Ruimte en Wonen)

Daarnaast hebben we een stevige groep mensen die zich enkele malen per jaar over een groter onderwerp buigt. We noemen het de Denktank. Momenteel houdt deze groep zich bezig met het onderwerp Welzijn.

Sport

Na vele sportdebatten (zie voor meer info de voorgaande infobulletins over dit onderwerp) waarbij het college een knelpuntenlijst sport beloofde maar telkens de termijn voor het aanleveren ervan ging opschuiven, was er dan eindelijk het raadsvoorstel Sport op Orde. Voor een aantal clubs was er blijdschap vanwege de geboden oplossing voor hun probleem (en wij zijn ook zeker blij met deze clubs), maar een aantal clubs was zeer teleurgesteld omdat hen niets of op een veel latere termijn iets is geboden. Over deze nota is in de raad van 20 februari jl. stevig gedebatteerd. Kernpunt van het debat was eigenlijk dat de collegepartijen vonden dat de knelpunten sport afdoende opgelost zijn met het voorstel, maar dat de overige partijen de stelling huldigden dat, omdat er geen sprake is van een totaaloverzicht van de knelpunten, de raad niet een goede keuze kan maken.
Dit heeft onze fractie ertoe gebracht een motie in te dienen waarin wij onze teleurstelling uitspreken over het feit dat het college dit overzicht niet geleverd heeft (letterlijke tekst: wij spreken uit teleurgesteld te zijn in de door het College van B&W aangeleverde informatie betreffende Sport op Orde).

Wij vonden dat wij niet anders konden dan deze indienen; immers in diverse debatten is dit aan de orde geweest en naar onze mening toegezegd door het college. Daarnaast waren wij het niet eens met de financiële onderbouwing, de OZB wordt extra verhoogd ter dekking van het voorstel; wij hebben ook keer op keer (bij de voorjaarsbrief en bij de begrotingsbespreking) bij het college erop aangedrongen om extra voor de sport te reserveren. Met deze stemverklaring hebben wij het voorstel wel gesteund; met inachtneming van bovengenoemde opmerkingen. Wij verwachten dan ook dat deze inhaalslag niet afdoende zal zijn voor een verbeterde sportinfrastructuur in deze stad.

Rapport Hortustuin

Vlak voor het kerstreces werden een tweetal onderzoeksrapporten besproken in de raadsvergadering. De eerste ging over de problemen die zijn ontstaan bij de vaststelling van het bestemmingsplan voor de RUG in de Hortusbuurt. Een langdurige geschiedenis. Uit het rapport bleek dat er in de verschillende procedures erg veel fouten zijn gemaakt door veel partijen. De raad heeft op bepaalde momenten niet helder doorgepakt, de buurt volgde niet altijd de juiste procedures, maar met name het college heeft de nodige fouten gemaakt. Het ging daarbij om het correct vaststellen van het bestemmingsplan, onjuist omgaan met bezwaren uit de buurt, het niet correct omgaan met kapvergunningen, het ontrecht slopen van een vakwerkhuisje waarvan onduidelijk was of er sprake was van een monument. Al met al voldoende reden voor de hele raad (exclusief de PvdA) om de buurt te compenseren voor alle moeite die ze hebben gedaan om correct met de problematiek om te gaan. Hoe dat zou moeten gebeuren is voorgelegd aan de de Ombudsman. Binnenkort verwachten we van haar hierover een voorstel.

Rapport Anderson/Postma/Klaassen

Naar aanleiding van de forse overschrijding van het krediet voor het Europapark is er een stevig onderzoek geweest naar het functioneren van de dienst RO/EZ en de wijze waarop er gecommuniceerd wordt tussen dienst en college, het college onderling en de het college met de raad. Drie onderzoekers met een lange staat van dienst hebben een stevig rapport neergelegd waaruit een aantal belangrijke conclusies konden worden getrokken:

-      de dienst RO/EZ moeten een opener houding naar de samenleving krijgen

-      het college dienst meer collegiaal op te treden bij problemen op grote projecten

-      de raad moet minder maar betere informatie vragen en krijgen

-      de administratie bij de dienst moet verder worden verbeterd

Dit alles leidt ertoe dat er een veranderagenda wordt opgesteld voor de verschillende gremia. De raad heeft hiervoor een aparte commissie in het leven geroepen bestaande uit de fractievoorzitters die tot 2010 deze vergaderingen samen met het college en een nieuw aan te stellen verandermanager vorm moet geven. Rond de verkiezingen van 2010 zal de uiteindelijke balans moeten worden opgemaakt.

Belastingen

In december zijn de belastingen voor het jaar 2008 vastgesteld. De tarieven voor de OZB, precario en hondenbelasting zijn met 3,25% verhoogd. Dit tarief is gekozen omdat het de maximale verhoging was die het rijk toestond. Volgend jaar zijn de tarieven weer vrij en dit college heeft bij de behandeling van de sportnota al aangegeven geen problemen te hebben met een extra verhoging van de OZB wanneer op een andere manier geen middelen worden gevonden. De overige tarieven zijn met 4,5% verhoogd. Dat wordt een nominale verhoging genoemd. Het college heeft daar een eigen vorm voor om tot dit percentage te komen. Vooral salariskosten spelen daarin een belangrijke rol. Wij zijn van mening dat de afwijking van het inflatiepercentage erg groot is en hebben ons voorgenomen hier een onderzoek naar te doen. Het inflatiepercentage over 2007 was nog geen 2%. We hebben gestemd tegen de verhoging van de begrafenisrechten omdat die, geheel tegen onze zin, de afgelopen twee jaren al verhoogd was met meer dan 30%. Volgens het college moeten deze tarieven kostendekkend worden. Wij hebben daar twee grote kanttekeningen bij: het is maar net welke kosten je aan deze tarieven toerekent (je kunt begraafplaats Selwerderhof ook een park noemen waarbij de onderhoudskosten uit de algemene middelen worden betaald ) en het verschil tussen begraven en cremeren mag niet zo groot worden dat mensen uit kostenoverwegingen moeten gaan kiezen voor cremeren.

VMBO-onderwijs bij Lewenborg

Het VMBO-onderwijs heeft een warme plaats bij onze fractie, niet alleen omdat de fractievoorzitter hierin werkzaam is, maar vooral omdat het de vorm van onderwijs is waar mensen worden voorbereid op een plaats in de samenleving waar veelal het geld wordt verdiend om de economie goed te kunnen laten draaien. Daarnaast is het een sterk negatief in de belangstelling staande vorm van onderwijs vanwege een aantal incidenten wat de afgelopen jaren heeft plaatsgevonden. In de stad Groningen zijn een aantal VMBO-scholen onder de maat gehuisvest. Het college heeft daar terecht aandacht aan besteed en geld voor gereserveerd. Er zijn plannen ontwikkeld om een VMBO-school te bouwen met een openbare en christelijke afdeling. Vanuit de buurt zijn daar bezwaren tegen ingediend en aan een aantal daarvan is in de definitieve plannen tegemoet gekomen. Ondanks het feit dat er straks tegen Lewenborg aan een groot aantal leerlingen bij elkaar komt te zitten heeft onze fractie er alle vertrouwen in dat deze plannen het VMBO-onderwijs weer op de kaart kan zetten en nieuwe kansen voor de toekomst biedt.

Rondleiding stadhuis

Wegens succes bieden wij de leden graag opnieuw de mogelijkheid een rondleiding op het stadhuis te krijgen, geheel  verzorgd door de fractie.

Op 22 april bent u vanaf 19.30 uur van harte welkom, maar wilt u zich wel aanmelden via telefoon 3130744, via de mail christenunie@raad.groningen.nl of via onze website: www.groningen.christenunie.nl.

Tenslotte

Voor vragen en/of opmerkingen zijn wij als altijd bereikbaar via tel. 050 – 3130744, via de mail christenunie@raad.groningen.nl of via onze website: www.groningen.christenunie.nl

Namens de hele fractie,

David de Jong en Inge Jongman – Mollema