Confrontatie met Leiden schaadt gezamenlijk belang verbetering openbaar vervoer in onze regio

Dossier_RijnGouweLijn_ChristenUnie_Leidenwoensdag 26 september 2007 13:46

Bijdrage ChristenUnie aan interpellatiedebat Rijngouwelijn d.d. 25 september 2007

De ChristenUnie heeft met teleurstelling kennisgenomen van het voorgenomen besluit van de Gedeputeerde Staten om Leiden een aanwijzing te geven als er niet voor 17 oktober aanstaande een akkoord is.

De ChristenUnie vindt dat het niet getuigt van zorgvuldige besluitvorming dat GS het Leidse alternatief  “Kom in de stad” niet serieus in onderzoek heeft genomen. GS zet de regio op het verkeerde been door te suggereren dat het Leidse alternatief niet tegemoet zou komen aan de wensen van de regio; Het Leidse alternatief is juist veel beter en goedkoper! De provincie laat hiermee in de visie van de ChristenUnie zien dat de RGL een doel op zich is geworden in plaats van een middel.

De ChristenUnie maakt zich er zorgen over de verharde opstelling van GS door de dreiging van een aanwijzing. De ChristenUnie doet in aanloop naar de commissievergadering van PS komende vrijdag dan ook een oproep aan PS om het Leids alternatief serieus te nemen en niet aan te sturen op een confrontatie met Leiden. Dit schaadt alle partijen en brengt de realisatie van het gezamenlijk erkende belang, namelijk  de broodnodige verbetering van het totale openbaar vervoer in onze stad en in onze regio, inclusief de verbetering van het spoor tussen Leiden en Utrecht alleen maar verder weg.

Mocht onverhoopt blijken dat de Provincie vasthoudt aan haar onverstandige koers, dan leeft bij de ChristenUnie de gedachte om te bezien of een bemiddelaar of mediator die boven de provincie en Leiden staat, kan helpen om de discussie over de RGL terug te brengen naar de inhoud, d.w.z. naar vraag hoe we het best het openbaar vervoer in onze stad en in onze regio kunnen verbeteren en met welke oplossing de belangen van alle partijen het beste gediend zijn. Daar schieten we meer mee op dan met eindeloos geprocedeer en doen we recht aan ons gezamenlijk gedeelde belang, n.l het verbeteren van het openbaar vervoer.

Janine Clement
Raadslid ChristenUnie

Zie ook:
Dossier RijnGouweLijn

Plaats het eerste bericht!