klein-33woensdag 18 juli 2018 16:01

Tijdens de laatste gemeenteraad van het jaar werd het aardwarmteproject 'Warmtestad' besproken. Het project is stopgezet nadat Staatstoezicht op de Mijnen met een kritisch rapport over de risico's van de boringen kwam. Ook stelde het rapport dat Warmtestad te weinig expertise in huis had om het project goed uit te kunnen voeren. Vandaag besprak de gemeenteraad het onderzoeksrapport. Hierin wordt de totstandkoming van het stopzetten van het project onderzocht, en worden aanbevelingen gedaan om fouten in de toekomst te voorkomen.

Raadslid Inge Jongman benadrukte tijdens de gemeenteraad dat we als stad op zoek moeten naar alternatieven voor het aardgas, gezien de aardbevingsproblematiek waar de province al jaren mee geconfronteerd wordt. In het licht daarvan kwam geothermie als geroepen, aangezien het opwekken van aardwarmte kan dienen als alternatief voor het aardgas. De veiligheid heeft voor de ChristenUnie echter altijd voorop gestaan. Daarom was de ChristenUnie groot voorstander van het onmiddelijk stopzetten van het project, vlak na het kritische rapport van Staatstoezicht op de Mijnen.

Ondanks het abrupte einde van het project is raadslid Jongman van mening dat de gemeenteraad en het college altijd voldoende oog voor de risico's hebben gehad. Wel ziet Jongman dat het college, en in het gevolg hiervan de gemeenteraad, meer expertise had moeten betrekken bij het op de hoogte blijven van ontwikkelingen binnen de sector. De sector is relatief jong, waardoor veel kennis nog niet voorhanden was op het moment dat het project groen licht kreeg vanuit de gemeenteraad. De conclusie was daarom dat de gemeente 'een schoenmaat te groot heeft aangetrokken' door zo'n ambitieus en innovatief project aan te nemen. De complexiteit van het project had aanleiding moeten zijn om experts en de sector zelf meer te betrekken in het project.

Jongman is echter niet van mening dat het college eindverantwoordelijk is voor het falen van het aardwarmteproject. 'Het college heeft ons van alle relevante informatie voorzien, en nooit geprobeerd ons op een verkeerd spoor te zetten. Toen eenmaal bleek dat de risico's te groot waren, heeft het college kordaat ingegrepen door het project met onmiddelijke ingang stil te leggen. We verwijten het college daarom niet dat dit project niet geslaagd is.'

Reacties op 'Raadslid Jongman over stopzetten aardwarmteproject: 'We hebben onze ogen niet gesloten voor de risico's''