ChristenUnie stemt tegen collegeplan Oosterhamriktracé

FOTO OHT SITEdonderdag 28 juni 2018 14:57

De ChristenUnie heeft tijdens de gemeenteraad van 27 juni tegen het collegeplan voor het Oosterhamriktracé gestemd. Ondanks felle kritiek van inwoners kreeg het collegeplan een meerderheid in de raad. Hierdoor ziet de ChristenUnie een voorstel aangenomen dat grote gevolgen zal hebben voor de leefbaarheid in de wijk, en met name de Vinkenstraat.

De ChristenUnie heeft via verschillende wegen geprobeerd om de oplossing voor de verkeersdrukte buiten het Oosterhamriktracé te zoeken. Allereerst was er de knip-variant, die samen met de SP is ontworpen. Deze knip moest er voor zorgen dat het aantal auto's door woonwijken flink daalt in vergelijking met het collegeplan, zonder dat de bereikbaarheid van het centrum daar onder lijdt. Aangezien een raadsmeerderheid niet aan dit voorstel wilde, steunde de ChristenUnie in de afgelopen raad een aantal moties die om onderzoek naar alternatieven vroegen. Zo kwam GroenLinks met een motie voor onderzoek naar een groot verkeerscirculatieplan dat zijn roots in de knipvariant van de ChristenUnie en SP lijkt te hebben, maar in tegenstelling tot de knip stadsbreed zal worden toegepast. De ChristenUnie is verheugd dat andere partijen geïnspireerd raken door het voorstel van de knip, en hoopt dat de onderzoeken zullen leiden tot het afstappen van het huidige plan.

Fractievoorzitter Inge Jongman: "We zijn teleurgesteld dat de collegeplannen toch een raadsmeerderheid hebben gekregen. We zien grote problemen met bijvoorbeeld de busbaan door de Vinkenstraat, en de hoeveelheid auto's die zich door wijken heen zal bewegen. We vinden de aantasting van de leefbaarheid van wijken te groot om met dit plan in te kunnen stemmen. Gelukkig zijn er moties ingestemd die onderzoek naar alternatieven faciliteren, we hopen dat we via dit laatste redmiddel alsnog ons doel bereiken".

Reacties op 'ChristenUnie stemt tegen collegeplan Oosterhamriktracé'