reitdiepdonderdag 21 juni 2018 13:13

Ondanks hevige tegenstand vanuit bewoners en de mogelijke negatieve effecten die de bouw van een toren zal hebben, ziet het er naar uit dat er toch een flat gebouwd zal worden in de Reitdiephaven. De commissie van 20 juni wees uit dat een meerderheid van de raad de herziene plannen van het college zal steunen.

De ChristenUnie is hier echter niet blij mee. Ondanks dat het plan is teruggestuurd naar de tekentafel omdat er te veel vragen en klachten over de plannen waren, ziet de ChristenUnie in de herziene plannen weinig baanbrekende verschillen. De bewoners worden ook in de nieuwe plannen opgezadeld met een hoge toren, waardoor de unieke woonomgeving haar uitstraling verliest, en de aanliggende haven een financiële tegenvaller te verwachten heeft. Daarom vraagt fractievoorzitter Inge Jongman zich hardop af of de bewoners echt veel zijn opgeschoten met de nieuwe plannen.

"We kunnen concluderen dat de nieuwe plannen het draagvlak voor hoogbouw onder de bewoners van Reitdiephaven en de eigenaar van de jachthaven niet hebben vergroot. We vinden de nieuwe plannen te vaag gedefinieerd, en zien het als een doekje voor het bloeden in plaats van concrete verandering. Het was een flat en het blijft een flat. Hoe je ook schuift op de kavel, de mooie open ruimte moet behouden blijven. Laten we daarom luisteren naar de bewoners en gezond verstand, en deze plannen niet uitvoeren."

Reacties op 'ChristenUnie niet blij met 'nieuwe' plannen Reitdiephaven: 'Er komt nog steeds een flat''