ChristenUnie stemt onder voorwaarden aangenomen motie in met nieuw zorgsysteem

Langdurige-zorgwoensdag 18 april 2018 21:53

Na lang afwegen van voors en tegens heeft de ChristenUnie tijdens de gemeenteraadsvergadering van 18 april ingestemd met de collegeplannen voor een nieuw zorgsysteem in Stad. Dit systeem moet de WMO-kosten beheersbaar maken en de dienstverlening in de zorg verbeteren. Grootste punt van aandacht was de positie van kleine zorgaanbieders binnen dit systeem.

De angst was namelijk dat grote zorgaanbieders grote hoeveelheden zorgtaken naar zich toe zouden trekken, ten koste van kleine aanbieders. Raadslid Edward Koopmans verwoordde deze zorgen tijdens de gemeenteraadsvergadering op de volgende manier:

"Voorzitter, ik sta hier niet om kleine zorgaanbieders koste wat het kost in stand te houden. Maar ik vind het wel belangrijk dat zorgvuldig opgebouwde netwerken en structuren, die ook hun diensten in het sociale domein hebben bewezen, bewaard blijven en niet de dupe worden van het GON. Het college heeft in een aanvullende brief van afgelopen vrijdag, aangegeven kleine aanbieders te willen ondersteunen. Maar wij vinden deze toezegging te zwak. Daarom zouden we graag willen dat de wethouder hier nog op ingaat en staan wij ook op de motie van Stad en Ommeland die vraagt actief in gesprek te gaan met met name de kleine zorgaanbieders die deze stad rijk is en hen actief mee te nemen in het vervolgtraject."

Uiteindelijk werd deze motie aangenomen, waardoor er voor de ChristenUnie geen reden meer was om tegen het voorstel te stemmen.

Reacties op 'ChristenUnie stemt onder voorwaarden aangenomen motie in met nieuw zorgsysteem'