ChristenUnie nog niet overtuigd door zorgplannen college

Langdurige-zorgmaandag 09 april 2018 12:02

ChristenUnie Groningen heeft twijfels bij de nieuwe zorgplannen van het college. In de nieuwe plannen zullen WMO-zorgtaken aanbesteed worden. Het college hoopt het systeem hiermee overzichtelijker en goedkoper te maken.

In het huidige systeem is er geen direct plafond aan kosten voor verschillende vormen van WMO-zorg. De zorgaanbieder levert op dit moment de zorg die nodig is, en stuurt vervolgens een factuur.  In de nieuwe plannen wordt Groningen echter opgedeeld in 4 delen, in elk van deze delen wordt de WMO-zorg aanbesteed. De 'winnaar' van deze aanbesteding wordt de hoofdaannemer, en mag gaan bepalen wat er met het beschikbare budget gebeurt. De hoofdaannemer bepaalt dus welke zorgaanbieders budget ontvangen.

Raadslid Koopmans: 'We zijn nog niet overtuigd van de aanbesteding. De kans is namelijk aanwezig dat kleinere zorgpartijen het onderspit delven."

Hoofdaannemers kunnen onder de nieuwe regels zichzelf zorgtaken toebedelen, en de nodige expertise hiervoor in huis halen, ten koste van kleinere zorgaanbieders. Hierdoor leeft bij kleinere zorgaanbieders de angst dat ze niet meer ondersteund zullen worden onder deze nieuwe regels. Belangrijk voor de ChristenUnie is dat de pluriformiteit van het zorgaanbod en de keuzevrijheid van zorgconsumenten behouden kan blijven. De nieuwe regels mogen het behoud van deze twee waarden niet bemoeilijken.

Bron foto: De Zoed-Schalkwijk huisartspraktijken

Reacties op 'ChristenUnie nog niet overtuigd door zorgplannen college'