Provincie buigt zich over vluchtelingenstroom

Asielzoekerdonderdag 10 september 2015 19:27

De grote stroom vluchtelingen die op ons afkomt is één van de grootste maatschappelijke uitdagingen van dit moment. Op verzoek van de ChristenUnie kwam het onderwerp op de provinciale agenda. Tijdens een commissievergadering bleek er veel draagvlak voor een actievere provinciale inzet.

Gemeenten en Rijk hebben ieder hun eigen rol. Het Rijk gaat over het totale asielbeleid en het COA voert dit beleid uit. Gemeenten zorgen vervolgens voor zowel de huisvesting van asielzoekers als voor de huisvesting van mensen die een verblijfsvergunning krijgen. De rol van de provincie is wat meer op de achtergrond.

Wat de ChristenUnie betreft leunt de provincie echter niet achterover. De afgelopen maanden heeft de provincie zich al extra ingezet voor de huisvesting van mensen met een verblijfsvergunning. De actualiteit vraagt nu nog meer actie. Op initiatief van de ChristenUnie vond er daarom een open gesprek plaats tussen alle partijen in de Provinciale Staten en met de betrokken gedeputeerde, Pim van den Berg van D66. Daarbij werd gesproken over de uitdagingen en mogelijkheden die de Provinciale Staten en Gedeputeerde Staten zien in relatie tot de vluchtelingenstroom.

Concreet stelde de ChristenUnie voor om:

1. Verdere regionale afstemming te entameren over de opvang van zowel asielzoekers als mensen die mogen blijven, de zogenoemde ‘statushouders’.
  2. Te bezien welke impulsen er mogelijk zijn op de woningmarkt om zo extra huisvesting beschikbaar te krijgen.
  3. Te onderzoeken welke provinciale regelgeving mogelijk een belemmering vormt voor snelle, soms tijdelijke, opvang van vluchtelingen in bijvoorbeeld leegstaande kantoren en winkels.
  4. Te onderzoeken welke tijdelijke ontheffingen de provincie kan verlenen voor huisvesting in agrarisch gebied.

Gedeputeerde Pim van den Berg (D66) gaf aan stevig aan de slag te willen met de vluchtelingenproblematiek. De wachtlijsten voor de huisvesting van statushouders loopt op. Het tweede halfjaar van 2015 moet de provincie Utrecht ruim 1.600 statushouders huisvesten. Hij is hierover actief met gemeenten en andere partijen in gesprek. Hij staat open voor onorthodoxe maatregelen in de provinciale zoektocht naar oplossingen.

Het provinciebestuur onderzoekt welke regelgeving kan knellen bij tijdelijke huisvesting van nieuwe vluchtelingen. Op korte termijn worden Provinciale Staten hierover geïnformeerd.