Interactief Maart

winter 2004 010dinsdag 06 juni 2006 16:38

Dit is de Interactief van de maand Maart. Met informatie over de kiesvereninging van de ChristeUnie Wierden en enter

Voorzitter:

E: ha.bennink@tiscali.nl
Jannie Maat
E: janniemaat@home.nl
Giften: Wilt u ons werk steunen met een financiële bijdrage, dan stellen we dat zeer op prijs. Wilt u uw gift dan storten op de rekening van onze kiesver­eniging, onder vermelding van de tekst “Bijdrage InterActief”.
Het rekeningnummer van de kiesvereniging vindt u elders op deze pagina. Bij voorbaat onze hartelijke dank.
InterActief is een uitgave van de ChristenUnie in de gemeente Wierden.

Dit blad wordt u gratis aangeboden door de KV Wierden-Enter.

14e JAARGANG nr. 1
2005

Een iegelijk dan, die Mij belijden zal voor de mensen, dien zal Ik ook belijden voor Mijn Vader, Die in de hemelen [is]. (Mattheüs 10 vers 32)

Waar getuigen wij van? Wie of wat belijden wij (te geloven) voor onze medemensen? Die vragen kwamen op verschillende momenten bij me op in de afgelopen dagen. Graag wil ik enkele van die momenten met u delen.

Jacko van der Stege
Tijdens een skivakantie in Oostenrijk wilden we op zondag graag ter plaatse een eredienst bijwonen. Helaas, die opzet slaagde niet. De kerkgebouwen staan er (nog) wel – tot zelfs een kapelletje midden op de skipiste aan toe – maar diensten werden er niet of nauwelijks meer gehouden. Als vanzelf komt dan de vraag bij je op waar het met Nederland naar toe gaat. Zou het in ons land over enige tijd ook zo zijn? Waarom eigenlijk niet? Of zal de kerk mensen weten te binden met haar belijden?

Die ervaring gaf een schokeffect en leidde gelukkig tot goede onderlinge gesprekken. Bijvoorbeeld over de film “The Passion of the Christ” waar vorig jaar zoveel discussie over is geweest. Los van wat je er inhoudelijk verder ook van mag vinden: het is rond de film al weer opmerkelijk stil geworden. Kennelijk ging het net als met het andere nieuws in de media: even vluchtig als heftig. Maar je denkt er direct achter aan: hoe vergaat het ons getuigenis? Blijft daar meer van hangen?
Over Passies gesproken, de kranten stonden de afgelopen dagen weer vol met berichten over de Matthäus Passion van Bach. Verschillende musici en muziekliefhebbers kwamen aan het woord. Het trof me wat bijna al deze mensen aangaven: juist door de religieuze ervaring van Bach’s meesterwerk worden zij heel diep geraakt. Deze vertolking van het lijden van Christus raakt kennelijk bij velen een gevoelige snaar. Bach leverde een heldere belijdenis.

Hoe beschamend om dan ook te lezen dat de meeste geïnterviewden verder weinig boodschap hebben aan het evangelie en de kerk die van dit evangelie leeft.
In de politiek spelen dezer dagen andere onderwerpen, die echter ook heel vaak met lijden en belijden te maken hebben. Dat wij moeilijk met lijden kunnen leven, bleek bij een debat rond foetussen/kinderen met spina bifida (open rug). Vaker dan velen voor mogelijk hielden wordt bij de aanstaande ouders aangestuurd op abortus. De belijdenis dat een leven met deze handicap ook de moeite waard kan zijn, bleek voor velen een openbaring.
Verder is er veel discussie over geweld in de samenleving en de rol van de Islam. Tegen die achtergrond staat de vrijheid van onderwijs onder druk. Hoe lang is er nog ruimte om onze kinderen bijbels onderwijs te geven? Is binnenkort de algemene overtuiging dat religie alleen privé mag zijn?
In deze tijden zijn er ook vele jongeren in Nederland die openbare belijdenis van hun geloof afleggen. Wat een geweldige bemoediging! Laten we er moed en inspiratie aan ontlenen. Om onze stem te laten horen in het maatschappelijk debat. Om Gods Naam te belijden voor de mensen. Dat hebben we zelf immers ooit ook beloofd in het midden van Zijn gemeente?!
In de maand december 2004 en in de eerste maanden van 2005 hebben we in Enter een ledenwerfactie gehouden. Het bleek een zeer goede greep te zijn geweest om alle Enterse leden te vragen om mensen voor te dragen als kandidaat-lid. In totaal hebben we zo een lijst met ruim 70 namen opgesteld. Deze mensen hebben we ons foldermateriaal persoonlijk overhandigd met de mededeling, dat we met één of twee weken weer zouden langskomen om te vragen of ze lid van de ChristenUnie willen worden.

Veruit de meeste kandidaten zijn nu bezocht en dit heeft 11 nieuwe leden/donateurs opgeleverd. Door omstandigheden moeten we 8 kandidaat-leden nogmaals een bezoekje brengen, we hopen en verwachten eigenlijk dat het aantal nieuwe leden dan nog groter wordt.
We zijn erg blij met het feit, dat er onder de nieuwe leden veel in de categorie 25 tot 35 vallen, waardoor ons ledenbestand weer wat verjongd.

De benadering van het inschakelen van de leden bij het zoeken naar kandidaat-leden en het persoonlijk afgeven van het foldermateriaal en de afspraak om het weer op te halen, heeft volgens ons uitstekend gewerkt en is zeker voor herhaling vatbaar.
Arie Maat

We willen u vanaf deze plaats ook nog even wijzen op de ledenvergadering die gehouden wordt op maandag 11 april in Ons Centrum (achter de Gereformeerde Kerk) Putman Cramerstraat 55, 7468 BH  Enter.

Deze extra vergadering staat voor een deel in het teken van de voorbereiding van de gemeenteraadsverkiezingen die D.V. in het voorjaar van 2006 gehouden zullen worden.

U kunt dan ook kennismaken met onze nieuwe penningmeester dhr. J. Teunis.

Voor verdere informatie over deze avond, verwijzen we u naar de uitnodiging, die u van ons zult ontvangen.

Wilt u uw steentje bijdragen bij de voorbereiding voor de gemeenteraadsverkiezingen, dan raden we deze avond zeker bij u aan.

We hebben een behoorlijk grote zaal besproken, dus we rekenen en hopen erop dat er veel leden aanwezig zullen zijn.

Klaas de Vries
In de woonvisie, die raadsbreed is aangenomen, wordt het woningbouwprogramma van de gemeente op een hoger niveau gebracht, zowel kwantitatief als kwalitatief.

We willen hiermee aangeven, dat we als ChristenUnie ook aan dit onderdeel uit ons verkiezingsprogramma in de raads- en commissievergaderingen aandacht schenken.

Vraag van de ChristenUnie in de commissie GGZ (maart 2005)

In de provincie Overijssel is een tekort aan 10.000 woningen.
Om daar iets aan te doen heeft de provincie in overleg met het Ministerie van VROM aanjaagteams in het leven geroepen om deze achterstand versneld in te halen.

Bij dit landelijke pilotproject komen projectontwikkelaars, provincie, VROM en gemeenten tijdens de projectvoorbereiding regelmatig bijeen om knelpunten direct aan te pakken. Een rondje langs de velden leert dat de aanjaagteams effectief werken.

In Overijssel kunnen 3500 woningen versneld binnen vijf jaar worden gerealiseerd.
Dat is onder meer te danken aan snellere bestemmingsplanwijzigingen, aanvullende financiering voor bodemsaneringen door Rijk en provincie.

De provincie Overijssel stelde begin 2004 een lijst van negentien bouwprojecten op waarbij knelpunten bestaan of verwacht kunnen worden.
Verschillende buurgemeenten maken hier al dankbaar gebruik van.
Voor elk project bestaat een aanjaagteam.

Enkele maanden geleden is in de commissie GGZ en de raad gesproken over de woningbouwplannen van onze gemeente, denk aan de woonvisie.
Hierin werd vermeld dat we een inhaalslag moeten maken met de woningbouw, deze moet van 80 tot 100 woningen naar 125 tot 130 woningen per jaar.
We lopen dus achter op onze voornemens en ambities.

De provincie heeft deze "aanjaagteams" ingezet om vastgelopen ontwikkelingstrajecten vlot te trekken en/of te versnellen.
Wat kan dit voor Wierden betekenen om onze woningbouw te versnellen?

De provincie meldde ons over de woonvisie het volgende:

Geachte heer de Vries,

De gemeente Wierden heeft een woonvisie opgesteld. De aandacht voor starters en ouderen in dat woonplan ondersteunen wij van harte. In het woonplan is een groeiambitie naar 25.000 inwoners opgenomen.
Deze groeiambitie is niet onderbouwd door een woningmarktonderzoek en is ook niet afgestemd met de omringende gemeenten. Die ambitie ondersteunen wij daarom (voorlopig) niet. Dat hebben GS ook aan de gemeente laten weten.

We zijn in overleg met de gemeente om hiervoor op korte termijn een oplossing te vinden, omdat we voor de zomer prestatieafspraken willen maken over de kwaliteit en kwantiteit van de te bouwen woningen in Wierden (dergelijke prestatieafspraken willen we met alle gemeenten in Overijssel maken).

De wethouder heeft toegezegd hier zeer binnenkort op terug te komen, nadat hij een gesprek met de provincie heeft gehad.

Namens de fractie,

Klaas de Vries

Een interview uit De Twentsche Courant Tubantia van 21 januari 2005 naar aanleiding van het afscheid van Engert van de Wierdense gemeenteraad.
ENTER - Afscheid van de Wierdense politiek heeft hij al genomen. ‘Maar ik weet dat ik het ga missen’, zegt Engbert Rohaan van de ChristenUnie. Zijn vertrek is dan ook niet omdat hij er genoeg van heeft, maar vanwege een spierziekte die de combinatie van werk - de boerderij - en politiek onmogelijk maakt.

Engbert Rohaan
Rohaan heeft vijf jaar in de Wierdense gemeenteraad gezeten. ‘Ze noemen mij te rechtlijnig’, zegt hij. ‘Ik ben gewoon duidelijk’, stelt hij. Dat bleek al bij de tweede commissievergadering die hij bijwoonde. ‘Ik vond dat die bomen langs de Nijverdalsestraat gekapt moesten worden, omdat daardoor veel ongelukken werden veroorzaakt. Mensen zijn belangrijker dan bomen.’

Engbert Rohaan kreeg meteen allerlei actiegroepen over zich heen. Opmerkelijk is dat er nu een plan klaarligt voor een verbreding van de weg tussen Wierden en Nijverdal, waarbij de bestaande bomen zullen verdwijnen en nieuwe bomen aangeplant zullen worden.
Een ander hoogtepunt uit de politieke carrière van de 45-jarige man uit Enter was zijn voorzitterschap van de hoorzitting over de aanleg van de Westelijke Rondweg in Wierden. ‘Ik was daar nerveus’, erkent hij achteraf. Dat heeft hij kennelijk goed weten te onderdrukken want bij zijn collega’s in de raad maakte hij indruk.

Maar Rohaan stelt ook dat het dualisme niets heeft bereikt. ‘De betrokkenheid van de burgers bij de politiek zou veel groter moeten zijn. De raad zou een theater moeten zijn. Dat is het niet. Toch vind ik dat de raadsleden heel vriendelijk met elkaar omgaan en dat vind ik plezierig.’
Rohaan is uit christelijke betrokkenheid in de politiek gerold. Hij liet zich op eigen verzoek op de vierde plaats op de kieslijst zetten. En de ChristenUnie haalde uiteindelijk maar drie raadszetels.
Maar door de vele voorkeurstemmen kwam hij uiteindelijk toch in de raad. ‘Ik ben een bekende Enternaar’, zegt hij, ‘en op het platteland kent men mij ook wel.’

Hij trekt zich terug uit de politiek omdat hij een spierziekte heeft. Ook moet hij zijn boerderij draaiende houden en is hij ook nog eens echtgenoot en vader van zes kinderen. ‘Ik moet kiezen’, motiveert hij zijn besluit om zich uit de politiek terug te trekken.
Engbert Rohaan zegt de inspiratie voor zijn politiek handelen in de bijbel te vinden. Op de vraag of dat ook bij de behandeling van iba’s kan, knikt hij. ‘Een voorbeeld. Ik vind het onbegrijpelijk dat er 365 mensen in het buitengebied op het drukriool moeten worden aangesloten. Daar hadden best iba’s aangelegd kunnen worden, want dat kostte de gemeenschap niets. Voor de aanleg van de huizen op het drukriool moet per inwoner nu 28 euro worden betaald. Dat vind ik maatschappelijk onverantwoord.’

De Passie
Over de vestiging van scholengemeenschap De Passie is hij ook teleurgesteld. De gemeenteraad wil die school niet in Wierden. Wethouder Velten zegt dan dat de bouw van die school een enorme last voor de burgers zal betekenen. Dat de ozb met 26 euro omhoog zou moeten. Maar de politiek vergeet dan dat de gemeente van het rijk ook een vergoeding voor elke leerling zal krijgen. Dat wordt nooit in de politieke discussie gezegd.’

Hij vindt het opmerkelijk dat de afgelopen jaren is gebleken dat zijn partij en PPW (Platform Progressief Wierden) het zo vaak met elkaar eens zijn geweest. ‘Ik zeg altijd dat je eerst zakelijk moet zijn, om daarna ook je sociale gezicht te kunnen laten zien.’ En op het sociale vlak kon Engbert Rohaan het met de progressieve fractie vaak goed vinden. ‘Beter dan met de VVD’, erkent hij.
Ooit heeft hij in korte broek een commissievergadering bezocht toen het een zomer enorm heet was. ‘Dat hadden zij niet van iemand van de ChristenUnie verwacht. Ik houd ook wel van een grap. De mensen denken vaak dat wij zo zuur zijn, maar dat zijn wij echt niet’, lacht hij.
WIERDEN/DEN HAAG - ‘We moeten snel weer aan tafel, liefst morgen nog.’ Dat zegt A. van der Ven van De Passie, in reactie op de uitspraak van de Raad van State gisteren. De argumenten van Wierden waarom de minister rekening moet houden met de financiële situatie van de gemeente, werden van tafel geveegd.

De uitspraak is helder: De gemeente Wierden kan er niets tegen doen dat minister Verhoeven van Onderwijs de gemeente heeft aangewezen als plaats van vestiging van de evangelische mavo-, havo- en atheneum-scholengemeenschap De Passie. De school wil zich richten zich op het voedingsgebied rond Almelo.

Het gemeentebestuur stelt de nieuwbouw voor De Passie niet te kunnen bekostigen. De bouwkosten bedragen 14 miljoen euro. Volgens een onderzoek van de Universiteit van Twente kan de gemeente dit bedrag alleen op tafel leggen als de onroerende zaaksbelasting met 20 procent wordt verhoogd.

Wierden vroeg de minister dan ook rekening te houden met de financiële consequenties die de aanwijzing als vestigingsplaats van De Passie met zich meebrengt. Toen de minister weigerde, stapte het gemeentebestuur naar de Raad van State.

In de gisteren bekend gemaakte uitspraak bepaalde de Raad van State dat de Wet op het Voortgezet Onderwijs de minister geen ruimte biedt om rekening te houden met de financiële gevolgen voor een gemeente. ‘Indien is aangetoond dat een nieuwe school aan de leerlingennormen voldoet heeft de minister niet de vrijheid de aangevraagde school te weigeren’, aldus de Raad van State. Dat betekent, zo gaat de uitspraak van de hoogste bestuursrechtbank verder, dat de minister bij haar instemming met schoollocaties geen rekening mag houden met de financiële positie van de gemeente die de school binnen de gemeentegrenzen krijgt.
Het ministerie van Onderwijs wees de gemeente Wierden erop dat met de komst van een school ook de uitkering uit het gemeentefonds omhoog gaat. De gemeente ontvangt straks 250 euro per leerling. Volgens het ministerie is dat genoeg. Wierden bestrijdt dat, omdat bij de uitkering geen rekening wordt gehouden met kleine gemeenten, waar voor een dergelijke school een nieuw gebouw neergezet moet worden. In dat verband wordt gesproken van een ‘weeffout’ in de wet.

Van der Ven van De Passie spreekt van een ‘ontzettend duidelijke uitspraak’. Waaraan hij toevoegt: ‘We willen nog steeds verder met Wierden. Laten we nu niet de kop in het zand steken en op korte termijn weer gaan praten, wat mij betreft morgen.’

Verantwoordelijk wethouder D. Velten laat in een reactie weten dat hij teleurgesteld is over de uitspraak en zich na bestudering van de uitspraak op verder stappen te zullen beraden.

Het bovenstaande artikel is overgenomen uit de De Twentsche Courant Tubantia van donderdag 17 maart 2005.

Graag wil ik me even aan de lezers van InterActief voorstellen. Ik zit sinds 12 januari van dit jaar in de gemeenteraad voor de ChristenUnie.

Wim Goosen
Als opvolger van Engbert Rohaan, die om gezondheidsredenen voortijdig moest aftreden. Het zal niet meevallen om zijn plaats in te nemen en het voortreffelijke werk dat hij verrichtte voort te zetten. Het is in beginsel maar voor ruim een jaar, want de gemeenteraadsverkiezingen 2006 naderen met rasse schreden.

Mijn naam is Wim Goosen, net de 50 gepasseerd en sinds 1990 woonachtig in Wierden. Getrouwd met Ira en vader van Laurens en Janneke. Gemeenteman in hart en nieren. Ik werk al 30 jaar bij verschillende gemeenten in het land.

“De gemeente” is me met de paplepel ingegoten. Vader was vele jaren wethouder in Rijssen. Op zaterdagochtenden kwam de fractie met een soort van schaduwfractieleden en andere betrokken personen uit de lokale politiek bij ons thuis.
En als kinderen luisterden we aandachtig naar wat sommigen te zeggen hadden.
Er zaten prachtige sprekers bij, waaronder soms één bij velen bekende wethouder uit Wierden/Enter.

Toch was het niet de politiek die riep. In Harderwijk, waar we 10 jaar hebben gewoond, stond al vrij snel - ik was nog jong - “de kerk op de stoep”. Achtereenvolgens werd ik er diaken, presidentkerkvoogd, later in Wierden gevolgd door ouderlingscriba. Daarnaast zat ik vier jaar in het schoolbestuur.

En dan nu de sprong naar de plaatselijke politiek. Een soort late roeping. Maar of de overgang zo groot is? Zonder grote woorden te willen spreken, is het altijd de Heer die roept. Dat kan op vele plaatsen zijn. In de kerk en in de samenleving. Steeds met die ene opdracht, namelijk om Hem en onze naaste te dienen.

De eerste ervaringen zijn boeiend. Veel leeswerk en vergaderingen, dat ook. Vooral druk voor een kleine fractie. Maar ik heb me het advies ter harte genomen van “probeer niet alles te lezen, pak er de belangrijkste stukken uit en maak er wat van”. En samen met ervaren rotten om me heen als Jené Wessels en Klaas de Vries - en niet te vergeten de mensen van de schaduwfractie - gaat dat lukken.

Ik hoop de gemeenschap van Wierden, Enter en ommelanden naar vermogen te dienen vanuit het gedachtegoed waar de ChristenUnie voor staat.

En eh . . , mocht je ideeën, adviezen, tips, klachten of wat ook hebben, schroom niet. Laat wat van je horen. Daar zijn we voor.
Wim Goosen

Zoals u in het onderstaande artikel uit De Twentsche Courant Tubantia van 9 februari 2005 kunt lezen, zijn de bijdragen van ons nieuwe raadslid Wim Goosen aan de debatten in de raadsvergadering en de commissievergaderingen in de gemeente Wierden ook de pers niet ontgaan.

Boze brief in plaats van ‘snip’ voor Wierden

WIERDEN - De zogeheten Zalmsnip gaat dit jaar aan de Wierdenaren voorbij. Zij kunnen alleen nog een meevaller afvalstoffenheffing verwachten. Dat maakte wethouder A. ten Thije gisteravond bekend tijdens de raadsvergadering.

In de vergadering in het gemeentehuis was een opmerkelijke rol voor ‘nieuwkomer’ W. Goosen van de ChristenUnie.
Hij is amper een maand raadslid. Voor hem was het ook nog de eerste raadsvergadering in functie. Goosen daagde Ten Thije uit door hem te vragen creatief te zijn. Daarop stelde de wethouder dat er op het onderdeel van de afvalstoffenheffing ‘iets te winnen zal zijn.’ ‘Maar’, voegde hij direct toe, ‘dat bedrag staat in geen verhouding tot het bedrag van de Zalmsnip.’ De raadsfracties stelde unaniem dat het Rijk ernstige fouten heeft gemaakt bij de afschaffing van de Zalmsnip. De intrekking van dat voordeel is pas op 5 februari gepubliceerd en de regering wil het voorstel met terugwerkende kracht vanaf 1 januari 2005 in laten gaan.

Of dat juridisch mogelijk is, is nog niet bekend. Daarom vonden de partijen dat de gemeente een brief naar de minister moet sturen waarin Wierden duidelijk maakt dat het uitermate ontevreden is met de gang van zaken. Ten Thije zegde toe met een brief te komen die hij eerst aan de politiek voor wil leggen. Maar meer wilde hij niet toezeggen.
Ook niet toen Goosen er Ten Thije op wees dat de gemeente Enschede dit jaar wél tot uitkering van de Zalmsnip zal komen. Goosen noemde die wethouder van financiën ‘creatief.’ ‘En van onze wethouder had ik die creativiteit ook verwacht’, stelde hij. Dat tot ergernis van CDA-fractieleider J. van der Kolk. ‘Dit besluit hebben wij met zijn allen in de begrotingsraad van november vorig jaar genomen. U kunt daarna geen creativiteit van de wethouder verwachten.’

Ten Thije stelde ook dat er een gat in de begroting geschoten zou worden als de gemeente de Zalmsnip zelf uit zal keren. ‘Dan gaat het om 380.000 euro’, hield hij de raad voor. ‘Ik weet niet waar ik dat vandaan moet halen.’

Uiteindelijk ging de raad akkoord met het afschaffen van de ‘snip.’

Vertel in het kort iets over uzelf, bent u eerder actief geweest in commissies of zo?
Mijn naam is Jannita Wessels-Engberts. Ik ben 42 jaar, gehuwd, Nederlands Hervormd en ik woon in Hoge Hexel.
In het verleden ben ik kerkelijk actief geweest bij de Nederlands Hervormde Kerk te Wierden. Ik heb onder andere geruime tijd in het bestuur van het Jongeren Diaconaat gezeten, waarvan de laatste jaren als voorzitter.

Hoe bent u bij de ChristenUnie betrokken geraakt?
Indertijd ben ik via Freek Nijhof lid van de ChristenUnie – toen nog de RPF - geworden en zijdelings via de media en het politiek magazine "Handschrift" op de hoogte gehouden van het reilen en zeilen van de ChristenUnie.
Vorig voorjaar werd ik benaderd door Johan Noltes voor een bestuursfunctie.

Wat zijn uw werkzaamheden bij de ChristenUnie?
Ik ben bestuurslid.

Vindt u dat de christelijke levensovertuiging van de ChristenUnie voldoende tot zijn recht komt? Anders geformuleerd; vindt u dat de ChristenUnie als christelijke partij in Wierden voldoende tot zijn recht komt?

Ja, dat vind ik wel. Men is positief betrokken bij het welzijn van de gemeente en men kijkt kritisch naar bepaalde keuzes van de gemeenteraad.

Wat verdient volgens u blijvende aandacht in het lokale beleid van de ChristenUnie?
Het speerpunt in de gemeente Wierden moet blijven; omzien naar elkaar,dus een christelijk-sociaal beleid. Dan denk ik met name aan de ouderen, chronisch zieken en gehandicapten, mensen die ongewild in financiële problemen zijn terecht gekomen en uitgeprocedeerde asielzoekers.
Ook is het belangrijk, dat de waarden en normen en de versterking van de sociale samenhang hoog in het vaandel blijven staan.

Omdat we u een indruk willen geven hoe de nieuwsmail functioneert, drukken we deze keer de laatste nieuwsmail in z’n geheel af.
Voor de ontvangers van de nieuwsmail wellicht “oud nieuws”, maar voor degenen die deze nieuwsmail (nog) niet ontvangen of niet kunnen ontvangen, is dit een aardige indruk van deze moderne informatiebron van de plaatselijke kiesvereniging.
Beste betrokkenen bij de ChristenUnie,
Wij willen u graag met enige regelmaat per e-mail informeren, met name over wat er in de plaatselijke politiek bij de ChristenUnie speelt. Deze eenvoudige nieuwsbrief is bestemd voor ieder die de ChristenUnie Wierden-Enter een warm hart toedraagt. U hoeft dus geen lid van de ChristenUnie te zijn; hoewel nieuwe leden altijd van harte welkom zijn!
Aan- en afmeldingen, maar ook wijzigingen van uw mailadres kunt u mailen aan wim.boeve@tiscali.nl
Voor een inhoudelijke reactie op deze nieuwsmail kunt u mailen naar jvdstege@knoware.nl.
Hieronder volgt de 11e Nieuwsmail.
Mail 11:

Plaatselijk nieuws:
AFSCHEID ENGBERT ROHAAN, OPVOLGING WIM GOOSEN
In de raadsvergadering van 11 januari heeft Engbert Rohaan afscheid genomen van de gemeenteraad, in de vergadering van 18 januari is Wim Goosen geïnstalleerd als zijn opvolger.
Engbert moest vanwege zijn gezondheid het raadswerk opgeven. Wij zijn dankbaar voor wat hij voor en namens de ChristenUnie de afgelopen 5 jaar heeft mogen doen.
Burgemeester Kobes zei dat hij had genoten van de aanpak van Engbert: solide, recht door zee en slagvaardig! Hij memoreerde de manier waarop Engbert leiding gaf aan de hoorzitting over de geplande Westelijke Randweg in Wierden; hij oogstte er veel waardering mee. Ook gaf de burgemeester aan dat hij Engbert altijd gedreven en vasthoudend bezig zag, of nu om drukriool of De Passie gaat. Volgens de burgemeester is dat herkenbaar voor de kiezers.

mand die het raadswerk wilde doen in het besef ook daarin God te mogen volgen.

Engbert hield ook bij dit afscheid een nuchter en inhoudelijk betoog. Hij sprak waardering uit voor de samenwerking in fractie en raad. Hij constateerde dat het dualisme niet leidt tot meer betrokkenheid van burgers, wel tot verzwaring van het raadswerk. Hij keek met waardering terug op verschillende ontwikkelingen: gemeentelijke visies en beleid, plannen voor Zuidbroek, revitalisering van dorpscentra en doortrekken van de rijksweg 35.
Hij meldde echter ook zijn blijvende kritiek op het gemeentebestuur: wanbeheer rond Accolade, juridisch broddelwerk, aanleg van onnodig veel verkeersdrempels en te passief beleid rond de komst van De Passie. Volgens Engbert is de toekomst van een zelfstandige gemeente gewaarborgd in samenwerking met andere plattelandsgemeentes in de regio.

BESTEMMINGSPLANNEN VERBETEREN
De gemeente heeft geconstateerd dat de bestemmingsplannen snel niet meer up to date blijken te zijn. De ChristenUnie heeft gevraagd om de werkwijze te bekijken en efficiencyvoordeel na te streven. De wethouder heeft aangegeven dat in te vullen door met minder bestemmingsplannen te gaan werken.

HUISVESTINGSPLAN VOOR SCHOLEN
Bij het gemeentelijke programma voor onderwijshuisvesting 2005 heeft de ChristenUnie op twee punten financiële ruimte bepleit. Allereerst De Passie: als je nu niets budgetteert, heb je direct een financieel probleem zodra je met de school aan de slag wilt/moet gaan. Helaas was de wethouder doof voor dit zakelijke argument. Vervolgens De Kluinveenschool, die door aanhoudende groei ruimtegebrek heeft. Kies voor flexibel bouwen dan worden dit soort keuzes veel eenvoudiger! De wethouder heeft in reactie daarop een toezegging gedaan: er komen snel nieuwe prognoses en als daaruit blijkt dat scholen uitbreiding nodig hebben dan komt die er ook. Tenslotte hebben we gevraagd naar onderhoud van de school op Hoge Hexel. In het licht van de nieuwbouwplannen moet je geen onnodige grote uitgaven doen, maar ook niets laten verwaarlozen.

PLANNEN VOOR HET LANDSCHAP
Op het platteland staan veel veranderingen op stapel: uitvoering van de reconstructiewet, slopen en bouwen t.g.v. de rood-voor-rood regeling, etc. Om dit soort wijzigingen snel en goedkoop te kunnen doorvoeren, heeft de

De fractie voor het laatst in de oude samenstelling.

ChristenUnie voorgesteld om als gemeente een zogenaamd landschapsontwikkelingsplan op te stellen.
De wethouder heeft dat voorstel onderzocht en positief gereageerd. Er is geld van de provincie voor beschikbaar (€ 50.000) en het krijgt een hoge prioriteit van burgemeester en wethouders.

EVALUATIE AFVALBELEID
Uit een evaluatie blijkt dat de hoeveelheid huishoudelijk afval (met name het groenafval) in onze gemeente sterk is verminderd en dat er een forse bezuiniging is bereikt. Dat heeft alles te maken met een recente beleidswijziging voor de tarieven/verrekening naar de burgers, waarin de ChristenUnie een belangrijke rol heeft gespeeld. Onze fractie ziet net als de VVD mogelijkheden om vooral op klein chemisch afval verder te bezuinigen.

TOEKOMSTVISIE WIERDEN
In november is in de raad de toekomstvisie voor onze gemeente vastgesteld.

De ChristenUnie heeft de hoofdlijn gesteund maar wel kanttekeningen gemaakt. De visie is weliswaar niet zo spectaculair, maar je moet die wel praktisch uitvoeren en niet in de bureaulade laten verdwijnen! Je moet ook durven bijstellen wanneer dat nodig is.
Inhoudelijk hebben we aandacht gevraagd voor twee hoofdpunten:

1) de rol van de kerken in onze gemeenschap zal van steeds groter belang blijken nu de overheid terugtreedt (bijvoorbeeld in de zorg) en
2) we moeten veel aandacht schenken aan werkgelegenheid.

In Wierden is het goed toeven, maar steek er energie in om het zo te houden! Ook in Wierden gaat de individualisering door en daarom hebben we als ChristenUnie voorgesteld een normen en waarden debat te houden.

Partij:
UIT HET HART GEGREPEN
Henk van Rhee, directeur van het partijbureau van de ChristenUnie, werd uitgebreid geïnterviewd door het RD. Hij verteld over het belang van communicatie. Wat hem betreft is de uitdaging voor de ChristenUnie om beter de harten van mensen te bereiken. Hij ziet dat als een toevoeging aan de traditioneel inhoudelijk sterke bijdrage van de ChristenUnie. Want: “mensen kiezen tegenwoordig meer met hun hart, op basis van indrukken.”

ROUVOET POLITICUS VAN HET JAAR
Eind 2004 werd André Rouvoet door de parlementaire pers gekozen tot politicus van het jaar. “Als hij aan het woord komt, gaan mensen luisteren”.
Debatdeskundige Peter van der Geer: “Rouvoet koppelt uitstekende verbale kwaliteiten aan goed doordachte standpunten en dat is redelijk uniek te noemen”.
Oud-GPV-leider Schutte reageerde verheugd dat Rouvoet wordt herkend als iemand die het hoofd koel houdt: “het hoort bij een christen om nuchter te blijven en de geesten te onderscheiden. Het mag tot dankbaarheid stemmen wanneer dat anderen opvalt”. Waarvan acte.

Landelijk:
STEUN VOOR MANTELZORG en GEZINNEN
De overheid doet steeds meer een beroep op de eigen verantwoordelijkheid van mensen om zelf de zorg te regelen die ze nodig hebben. Daardoor wordt de druk op mantelzorgers groter, dat constateren diverse landelijke organisaties. De ChristenUnie vindt dat dit overheidsbeleid botst met het andere overheidsbeleid om zoveel mogelijk mensen betaald werk te laten doen. Gezinnen staan onder druk doordat kostwinners fiscaal worden benadeeld t.o.v. tweeverdieners. Daarom heeft de ChristenUnie voorstellen gedaan om fiscaal voordeel te geven aan mensen die minder gaan werken om voor hun kinderen te zorgen of mantelzorg te bieden.

DRUGSGEBRUIK IN PUBLIEKE RUIMTES BESTRAFFEN
De praktijk in Nederland is dat alleen de drugshandel wordt bestreden. ChristenUnie-leider André Rouvoet wil dat ook het gebruik bestraft wordt. Hij heeft minister Donner van justitie gevraagd de richtlijnen voor het openbaar ministerie aan te passen (kan heel snel want de wet hoeft niet te worden gewijzigd). Rouvoet wenst dat twee dingen concreet worden aangepakt: drugsgebruik in publieke ruimtes en drugsgebruik door minderjarigen.

Vriendelijke groeten,
Namens ChristenUnie Wierden-Enter.
Wim Boeve
wim.boeve@tiscali.nl
De Tweede Kamer stemt vandaag over ‘actieve’ donorregistratie. De ChristenUnie, aanvankelijk tegen verplichte registratie, ging vorige week ineens ‘om’. Kamerlid Tineke Huizinga, een van de drie late bekeerlingen, legt uit waarom.
Door Frouke Houtman (gepubliceerd in: De Twentsche Courant Tubantia van dinsdag 8 maart 2005).

DEN HAAG (GPD) - Gewikt en gewogen hebben André Rouvoet, Arie Slob en Tineke Huizinga de afgelopen weken.

Tineke Huizinga
. . . bewuster kiezen . . .

De drie Kamerleden van de ChristenUnie hielden zelfs een ledenpeiling. Moet de Christen­Unie voor of tegen actieve donorregistratie stemmen?

‘De uitslag gaf ons een flinke duw in de goede richting’, zegt Huizinga. ‘Zeventig procent van onze achterban bleek vóór.’
Dat het aantal donoren fors omhoog moet, daarover is in Den Haag iedereen het eens. In ons land staan bijvoorbeeld 1400 nierpatiënten op een wachtlijst, jaarlijks sterven er 200 voortijdig.
Huizinga is zelf pas sinds kort bereid haar organen af te staan.
‘Ik liet de beslissing altijd aan mijn man. Maar ik kan niet meer om de wachtlijsten heen. De nood van mensen die op een orgaan wachten heeft mij te zeer geraakt. Ik zie donor zijn als een daad van naastenliefde.’
Over de vraag hoe je die andere 8 miljoen Nederlanders bereikt die niet geregistreerd staan, verschillen de meningen.
Meer informatie vanuit de ziekenhuizen en investeren in nieuwe transplantatietechnieken, is volgens CDA en WD de oplossing. PvdA, SP, GroenLinks, LPF, D66 en de groep-Lazrak vinden dat iedereen zich actief moet laten registeren. Wie niets invult, wordt automatisch donor.
Het klein-christelijke drietal, dat beide kampen aan een Kamer­meerderheid kan helpen, hield zich lang op de vlakte. Pas vorige week koos de ChristenUnie, onder voorwaarden, voor het systeem van actieve registratie. ‘Begrijp me goed, wij zijn nooit tegen geweest’, legt Huizinga uit. ‘We vonden alleen dat andere voorstanders de individuele keuzevrijheid te weinig respecteerden.’
Met goedkeuring van de andere partijen wijzigde de ChristenUnie de motie waarover vandaag gestemd wordt. Er staat nu in dat iedereen boven de achttien jaar meermalen wordt geconfronteerd met de donorvraag.
Huizinga: ‘Wie de eerste keer zijn registratieformulier niet terugstuurt, krijgt een tweede en wat ons betreft nog een derde formulier thuis gestuurd. En bij elk bezoek aan het gemeentehuis, bij verlen

ging van rijbewijs of paspoort bijvoorbeeld, krijgt hij nog eens te horen hoe hij geregistreerd staat.’
Het positieve gevolg daarvan is volgens Huizinga dat de keus bewuster wordt gemaakt. Verder moet er van de Chris­ten­Unie een startcampagne ko­men en dienen analfabeten afzonderlijk te worden geïnformeerd.

De nabestaanden houden, net als nu, het laatste woord. ‘Het uitnemen van organen mag nooit een automatisme worden.’ ‘Er zijn mensen die uit religieuze overtuiging geen donor willen zijn. Dat kan prima, die laten gewoon een ‘nee’ registreren.
Maar bij de ChristenUnie zitten eigenlijk weinig orthodoxe types.’

Maandag 20 December 2004 - 08:45
De parlementaire pers heeft André Rouvoet gekozen tot Politicus van het Jaar. Dat maakte de NOS afgelopen zondag bekend.
De leider van de ChristenUnie liet Wouter Bos (PvdA), Ayaan Hirsi Ali (VVD), Maxime Verhagen (CDA) en Gerrit Zalm (VVD) achter zich.
De journalisten roemen Rouvoet als een ‘een baken van rust en evenwichtigheid’, een ‘alleskunner die wars is van Haagse spelletjes’ en ‘nuchter en niet hijgerig, een rustpunt in deze duistere dagen’.

Rouvoet was niet bij de bekendmaking van zijn verkiezing aanwezig, omdat hij op zondag afstand neemt van zijn werk, naar de kerk gaat en reserveert voor z’n gezin.

In 2003 won André Rouvoet al de Thorbeckeprijs voor de beste debater. Hij eindigde in dat jaar bovendien als tweede bij de verkiezing van de Politicus van het Jaar, achter Jozias van Aartsen (VVD). Laetitia Griffith (VVD) is gekozen tot Politiek talent van het Jaar 2004. De pers noemt haar ‘uitermate deskundig’.

De ChristenUnie feliciteert André Rouvoet en Laetitia Griffith met hun verkiezing.

Beste politici op een rijtje:

1.   André Rouvoet (ChristenUnie)
2.   Wouter Bos (PvdA)
3.   Ayaan Hirsi Ali (VVD)
4.   Maxime Verhagen (CDA)
5.   Gerrit Zalm (VVD)
6.   Geert Wilders (Groep Wilders)
7.   Piet Hein Donner (CDA)
8.   Henk Kamp (VVD)
9.   Rita Verdonk (VVD)
10.   Kees Vendrik (GroenLinks)

Politiek talent:

1.   Laetitia Griffith (VVD)

2.   Martijn van Dam (PvdA)

3.   Mark Rutte (VVD)

Jury en pers over André Rouvoet
Bron: http://www.nos.nl/nieuws/artikelen/2004/12/19/jurypoliticivanhetjaar.html

Jury: Fractievoorzitter van de ChristenUnie. Mocht in 2003 ruiken aan regeringsdeelname, maar het feest ging niet door. Dus wederom de oppositie voor de aanvoeder en leider van de christelijke fusieclub. Wie weet wordt hij nog ooit minister.

Pers: Een alleskunner, doet niet mee aan hypes, is nuchter en consistent, is wars van Haagse spelletjes. Daarnaast is hij niet hijgerig, wel doordacht, en kan hij uit het hoofd spreken en argumenteren. Eén iemand noemt hem zelfs een lichtpuntje in de duistere politieke dagen voor Kerst.

www.wierden-enter.christenunie.nl

info@wierden-enter.christenunie.nl