Ruimte voor de Lek

zaterdag 25 juni 2011 16:19

Zaterdagmorgen was de provinciale statenfractie van de ChristenUnie op werkbezoek in Nieuwegein en Vianen. Het thema van het werkbezoek was ‘Ruimte voor de Lek’. De Statenfractie had naast de lokale raadsfracties van de ChristenUnie in Nieuwegein en Vianen ook de ChristenUniefractie van het Hoogheemraadschap De Stichtse Rijnlanden uitgenodigd.Aan het werkbezoek nam ook een afvaardiging van de Nieuwegeinse CDA-fractie deel. Zij waren vanaf het begin af aan nauw betrokken bij de ontwikkelingen rondom de Bossenwaard.

Het werkbezoek bestond uit twee korte rondwandelingen door Vreeswijk en Vianen. Op deze wijze kon vanaf beide kanten van de rivier ingezoomd worden op de ontwikkelingen. In Vreeswijk werd vooral gesproken over de gevolgen van het hoge water en de waterstaatkundige kunstwerken die al het water verwerken. Aan de Viaanse kant werd vooral gesproken over de inpassing van de bestaande landbouwstructuur in de nieuwe omgeving waarbij het water voor een groot deel terugkeert in de uiterwaarden. In boerderij Ponthoeve in Vianen liet het gezelschap zich uitgebreid informeren over de nieuwe kansen die er liggen om landbouw en recreatie met elkaar in evenwicht te brengen. Tot slot is er nog een korte rondwandeling door Vianen gemaakt waarvan het laatste stuk over het klompenpad liep. Daarvoor had niet iedereen het juiste passende schoeisel aan. (Ik vermoed dat in de loop van zaterdagmiddag enkele deelnemers bezig zijn geweest om hun schoeisel weer in orde te brengen).

Het resultaat van het werkbezoek is dat we veel informatie gekregen hebben over het uitvoeringsprogramma dat er voor zorgt dat er meer water door de rivier afgevoerd kan worden en dat de kans op overstromingen verminderd wordt. Daarbij wordt zoveel mogelijk rekening gehouden met de aanwezige natuur en landbouw. Ondanks de aanhoudende regen was het een geslaagd werkbezoek en ik dank de aanwezigen voor hun interesse en de Statenfractie voor hun bezoek.

Martin MonrooijFractievoorzitter ChristenUnie/SGP

Reacties op 'Ruimte voor de Lek'