Is de ChristenUnie voor of tegen een tram in de Stad?
Het zal u niet zijn ontgaan: het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Groningen wil de tram terugbrengen in de Stad. Het gaat daarbij natuurlijk om een veel modernere versie dan de rijtuigen die tot 1949 in Groningen rondreden. Wat vinden wij daarvan?
Het college heeft meerdere argumenten voor de aanleg van een tram. Het belangrijkste argument is dat de binnenstad steeds meer dichtslibt, en dat er ingegrepen moet worden om te voorkomen dat in de toekomst binnenstadsvervoer onmogelijk wordt. Meer of andere bussen laten rijden biedt onvoldoende soelaas, omdat de hoeveelheid mensen die je in een bus kan vervoeren uiteindelijk te klein is om aan de vraag te voldoen. Trams hebben een veel grotere vervoerscapaciteit. Het college wil de gemeenteraad daarom zo ver krijgen in te stemmen met de aanleg van een tram. Daarbij wil het college de blik uitdrukkelijk ook op de regio richten: veel van de bezoekers die de stad aandoen, komen uit omliggende gemeenten om hier te werken of recreëren. Als die bezoekers niet pas op het Hoofdstation, maar al in opstappunten rondom de Stad (zogenoemde transferia) of zelfs op stations in de eigen gemeente kunnen opstappen op de Regiotram, zou dat fors schelen in de aantallen auto’s die zich door de smalle straten van de binnenstad wurmen en een plekje zoeken in de parkeergarages.
Van begin juni tot begin juli heeft het college een publieksmanifestatie georganiseerd. Die was bedoeld om de inwoners en gebruikers van de Stad aan het praten te krijgen over de tram, en ze mee te laten denken. Zo zijn tijdens een expositie in de Martinikerk de mogelijke tracés gepresenteerd, heeft een modern tramstel een paar dagen op de Grote Markt gestaan en is een Schetsboek uitgebracht waarin meer informatie over de mogelijke tracés is samengebracht. De publieksmanifestatie is inmiddels afgelopen, maar alle informatie over de tram blijft actueel en beschikbaar op http://www.regiotram.nl.
Uiteindelijk beslist de gemeenteraad over de vraag of er inderdaad weer een tram in de Stad komt. De fractie van de ChristenUnie zal in dat verband zich ook moeten uitspreken over de wenselijkheid van het project. In het recente verleden heeft de fractie al een belangrijke bijdrage aan het debat over de tram gedaan. De ChristenUnie wilde voorkomen dat de komst van de tram nog voordat daartoe echt besloten zou zijn, niet meer zou kunnen worden tegengehouden. Zo lang als mogelijk moest de gemeenteraad kunnen zeggen: het feest gaat niet door, want de risico´s zijn te groot, het benodigde geld is er niet of we willen dat geld anders besteden. Die motie is door de gemeenteraad aanvaard. Voorlopig blijft er dus de mogelijkheid om te zeggen: toch maar geen tram.
Dat betekent niet dat de ChristenUnie tegenstander is van de komst van een tram. Integendeel: de fractie is enthousiast over het idee en de kansen die het biedt. Wel hebben we nagedacht over een lijstje voorwaarden die we willen stellen aan zowel de beslissing of er een tram moet komen, als aan de beslissing over de te volgen route. Dat heeft geleid tot de volgende aandachtspunten:
Maximale ontsluiting binnenstad:
We willen dat bezoekers van de binnenstad optimaal kunnen profiteren van de tram. We verwachten dat een tramroute die zoveel mogelijk trekpleisters in de binnenstad aandoet, de meeste reizigers zal trekken.
Grote bezoekerstrekkers aandoen of naderen
De kans dat de tram een succes wordt, neemt toe naarmate meerdere publiekstrekkers door de tram worden aangedaan. Dat betekent dat het nieuw te bouwen Groninger Forum, maar ook het uitgaanscentrum en ziekenhuizen makkelijk bereikbaar moeten zijn met de tram. Maar daarbij geldt: veiligheid staat voorop. Veel mensen vragen zich af of het wel veilig is om een tram door de stad te laten rijden (zie bijvoorbeeld http://www.tramgroningen.nl/). De veiligheid van de tram hangt samen met het materieel en de rails, maar ook met de route. Daarom zijn we voorstander van een tracé dat de drukte zo dicht mogelijk nadert, zonder dat de tram dwars door een winkelende menigte dendert.
Adequate ontsluiting stadswijken/woonwijken
De tram is niet alleen bedoeld voor het centrum: ook het verkeer van en naar buitenwijken moet kunnen profiteren van de lijn. Dat betekent dat op drukke punten in de woonwijken waar de tram komt, haltes moeten worden aangelegd.
Mogelijkheid tot intensivering/maximalisering
We moeten voorkomen dat de tram aan zijn eigen succes ten onder gaat. Het te kiezen tracé moet het mogelijk maken dat, als de tram een succes is, in de toekomst meer trams kunnen gaan rijden zonder ingewikkelde ingrepen of verbouwingen. Bovendien willen we onderzoeken of het mogelijk is om de tram niet alleen voor personenvervoer maar ook voor vrachtvervoer te gebruiken.
Geen auto-infarct
Aanleg van een tram mag er niet toe leiden dat het autoverkeer gedwongen wordt sluiproutes op te zoeken. Dan ontstaat alsnog een opstopping, en de keuze voor een tram is nou juist bedoeld om dat te voorkomen.
Met deze voorwaarden in de hand gaat de ChristenUnie de komende maanden voorstellen die betrekking hebben op de Regiotram beoordelen.
Archief > 2008 > juli
- 17-07-2008 17-07-2008 16:43 - Onderzoek naar negeren rode seinen
- 08-07-2008 08-07-2008 23:07 - Is de ChristenUnie voor of tegen een tram in de Stad?
- 08-07-2008 08-07-2008 22:59 - Een brug te ver?
- 08-07-2008 08-07-2008 22:52 - Uit de fractie juni 2008
- 04-07-2008 04-07-2008 08:15 - Provinciale staten stellen geld veilig voor fietspaden N800
Reacties op 'Is de ChristenUnie voor of tegen een tram in de Stad?'
Geen berichten gevonden
Log in om te kunnen reageren op nieuwsberichten.