Valleilijn: ‘Vier treinen per uur in 2009’
Connexxion wil in de dienstregeling voor 2009 vier keer per uur een trein laten vertrekken van Barneveld-Centrum naar Amersfoort. Hiervoor is een keervoorziening nodig bij het station en wellicht dubbelspoor tussen Barneveld-Centrum en Barneveld-Noord. Minister Eurlings laat die mogelijkheden onderzoeken
Connexxion is in overleg met ProRail, beheerder van het spoor, en met de provincie Gelderland. ,,Onze insteek is dat deze keervoorziening gedeeltelijk betaald wordt met het boetegeld, dat wij aan de provincie moeten betalen”, zegt projectmanager Coen Storm van Connexxion.
Het vervoersbedrijf moet ruim een half miljoen euro betalen aan de provincie, omdat de dienstregeling in september en oktober tegen de afspraak in niet volledig kon worden uitgevoerd door een tekort aan treinstellen.
De keervoorziening houdt in dat seinen en wissels bij Barneveld-Centrum aangepast moeten worden. ,,Veel werk is het niet, maar de aanpassing is wel kostbaar”, zegt Storm. ,,Door het boetegeld hiervoor in te zetten, komt het geld indirect ten goede aan de reiziger, omdat we de dienstregeling behoorlijk kunnen verbeteren.” De provincie ziet hier wel wat in. ,,Deze optie is een serieuze overweging waard, we zijn erover in gesprek”, bevestigt provinciewoordvoerder Marga Nijenhuis.
Ondertussen laat Minister Camiel Eurlings van Verkeer en Waterstaat onderzoeken of de Valleilijn dubbelspoor of inhaalsporen kan krijgen.
Een motie hierover van de ChristenUnie is door de Tweede Kamer unaniem aangenomen.
Onderzoek dubbelspoor Valleilijn
Aanleiding voor het onderzoek is de toegenomen drukte op het spoortraject tussen Amersfoort, Barneveld en Ede. ,,Sinds november is het traject overbelast, doordat goederentreinen gebruik moeten maken van het spoor”, zegt beleidsmedewerker Frank Visser van de ChristenUnie in Den Haag. ,,We willen weten of de toekomstige groei op het regionale spoor groot genoeg is om dubbelspoor te rechtvaardigen. Hiermee kan de frequentie van het aantal treinen omhoog. Op dit moment vallen verschillende ritten uit, omdat goederentreinen voorrang krijgen.’’
Naar verwachting presenteert het kabinet de uitkomsten van dit onderzoek in het voorjaar. Dan moet blijken of het spoor op dit traject inderdaad uitgebreid moet worden. ,,Het kan daarna nog enkele jaren duren voordat het extra spoor er ligt, maar voor hetzelfde geld gaat het daarna snel, want het gaat om een relatief kleinschalig project”, zegt Visser.
Projectmanager Coen Storm van vervoerder Connexxion reageert verheugd. ,,Er is inderdaad een flink capaciteitsprobleem op het spoor, dus we zijn blij met dit onderzoek. Zeker tussen Lunteren en Ede is op zijn minst een inhaalspoor nodig. De treinen moeten daar nu veel te lang op elkaar wachten.
Dubbelspoor tussen de stations Barneveld-Noord en Barneveld-Centrum biedt ook de nodige ruimte. En verbeteringen op het spoor tussen Amersfoort en Barneveld-Noord zijn eveneens hard nodig. Nu nog is het zoeken naar ruimte op het spoor.”
Bron: Barneveldse Krant, 20 december 2007
Archief > 2007 > december
- 29-12-2007 29-12-2007 11:50 - Heimen Schuring in GelreVisie: Samen werken aan een betere Valleilijn!
- 21-12-2007 21-12-2007 14:24 - Valleilijn: ‘Vier treinen per uur in 2009’
- 19-12-2007 19-12-2007 15:16 - Tweede kamer wil quick scan Valleilijn
- 10-12-2007 10-12-2007 17:38 - ChristenUnie heeft bediend in Happietaria!
Reacties op 'Valleilijn: ‘Vier treinen per uur in 2009’'
Geen berichten gevonden
Log in om te kunnen reageren op nieuwsberichten.