Raadsexcursie Hamburg

hamburgzondag 27 mei 2007 21:06

De raad heeft de gewoonte om 2 keer per raadsperiode op reis te gaan, 1 maal een 2-daagse, de andere keer een 1-daagse reis. Doel hiervan om iets op te steken van een ander land c.q. een andere stad, maar heeft ook als doel om elkaar wat beter te leren kennen. Tijdens een busreis en tijdens de maaltijden is daar dan ook alle gelegenheid voor. 10 en 11 mei is de raad op reis geweest naar Hamburg.

Hamburg is de tweede stad van Duitsland en heeft de belangrijkste haven van het land. De stad ligt aan de rivier de Elbe. De stad maakt geen deel uit van een deelstaat maar vormt er zelf een. Binnen de officiële grenzen, die ongeveer 755 km² omsluiten, wonen 1,7 miljoen mensen (Groningen past dus 9x in Hamburg). In aangrenzende stedelijke gebieden wonen er nog eens 750.000. In de agglomeratie als geheel wonen, op 18.100 km², 4 miljoen mensen.

Wij zijn met een gids de stad doorgewandeld en hebben stilgestaan bij de diverse architectonische ontwikkelingen. Wat opvalt is het grote aantal bouwprojecten in Hamburg, vooral in de Hafencity, een geheel nieuw ontwikkeld gedeelte van Hamburg en samen te vatten als binnenstadsontwikkeling (http://www.hafencity.com/). Tevens zijn er tijdens het avonddiner gesprekken gevoerd met Duitse raadsleden en met vertegenwoordigers van de economische sector. Op 11 mei waren er 2 groepen, een deel van de groep liet zich bijpraten over de ontwikkelingen in de economische sector, een ander deel is bijgepraat over het functioneren van het Jeugdparlement van stadsdeel Horn in Hamburg.

De tweede dag werd afgesloten met een rondvaart op de Mississipi Queen om daarmee alle boten die meedoen aan de Hafengeburtstag (een soort Delfsail) te kunnen bewonderen. Wat onze fractie betreft kijken we terugkijken op een geslaagde reis!

Reacties op 'Raadsexcursie Hamburg'