Op bezoek bij Humanitas

Werkbezoek humanitas dec 2022vrijdag 09 december 2022 09:53

Onlangs bracht onze fractie een bezoek aan Humanitas Groningen. We waren uitgenodigd omdat we op de dag van de Mantelzorger een kaart hadden laten bezorgen voor de Jonge Mantelzorgers. Dat werd gewaardeerd!

Humanitas Groningen is de grootste afdeling van de landelijke Vereniging Humanitas. Jaarlijks bieden bijna 2600 vrijwilligers tijdelijk een steuntje in de rug aan 8000 mensen, waarvan 3000 mantelzorgers.

De projecten bij Humanitas zijn onderverdeeld in een aantal thema's:

• Opvoeden en opgroeien
  • Contact en steun
  • Omgaan met verlies
  • Geldzaken en administratie
  •  Mantelzorgondersteuning
  • Begeleiding vluchtelingen

We hebben het tijdens ons bezoek vooral gehad over de mantelzorgondersteuning.

Mantelzorger ben je als je langdurig (langer dan drie maanden en meer dan acht uur per week) en onbetaald zorgt voor een chronisch zieke, gehandicapte of hulpbehoevende partner, ouder, kind of ander familielid, vriend of kennis. Mensen staan er vaak niet bij stil dat ze mantelzorg bieden.

Humanitas ondersteunt mantelzorgers met praktische hulp, maar ook door er te zijn en te luisteren. Er worden onder andere themabijeenkomsten georganiseerd, zodat mantelzorgers elkaar laagdrempelig kunnen ontmoeten.

Binnen de groep mantelzorgers is er speciale aandacht voor de Jonge Mantelzorgers. Ongeveer een half miljoen jongeren van 16 tot en met 24 jaar zorgt voor een naaste met gezondheidsproblemen: in totaal gaat het om één op de vier jongeren. Het geven van mantelzorg heeft consequenties voor het welzijn en de toekomst van die jongeren. Het is heel waardevol dat Humanitas extra aandacht voor deze jongeren heeft. Er worden leuke dingen georganiseerd en er is begeleiding van een maatje mogelijk. Wat een mooie projecten om deze groep jongeren een hart onder de riem te steken. Wat fijn dat zoveel vrijwilligers tijd en aandacht aan hen geven.

Er zijn nog twee projecten waar de medewerkers van Humanitas bevlogen over vertellen: De Kindervakantieweken: sommige kinderen kunnen om medische, financiële of sociale redenen niet op vakantie. Humanitas organiseert voor deze doelgroep (en hun ouders) een groot aantal kindervakantieweken in de zomervakantie.

Het andere project is Kind aan Huis. Een vrijwillig gastgezin stelt huis en hart open voor een kind of jongere. Het kind komt een (mid)dag of weekend bij het gastgezin, krijgt positieve aandacht en doet mee met de alledaagse dingen. Voor beide projecten vraagt Humanitas nog vrijwilligers en gastgezinnen!

Het was een waardevol bezoek, goed dat we kennis hebben gemaakt. We houden zeker contact

Werkbezoek humanitas dec 20222,0 MBimage/jpegdownload

Reacties op 'Op bezoek bij Humanitas'