ChristenUnie en D66 vragen opheldering over herstel Friesenbrücke
De Statenfracties van de ChristenUnie en D66 willen weten wat de gevolgen zijn voor de spoorlijn Groningen-Bremen nu het herstel van de Friesenbrücke mogelijk langer zal gaan duren door plannen van de Meyer Werft in Papenburg. Zij hebben daarover vragen gesteld aan het College van Gedeputeerde Staten.
Deze week was er topoverleg in Hannover over het herstel van de Friesenbrücke, de vernielde spoorbrug bij Weener. Daarbij zouden twee opties aan de orde zijn gekomen; herstel van de spoorbrug in de oude vorm en een nieuwe, moderne spoorbrug. Herstel in oude vorm zou in 2021 klaar kunnen zijn. Een nieuwe, moderne brug, zoals de Meyer Werft graag wil voor het passeren van de cruiseschepen, pas in 2024. Ook zou Nederland aan deze nieuwe brug moeten bijbetalen.
ChristenUnie en D66 maken zich in Provinciale Staten al jaren sterk voor een snellere treinverbinding tussen Groningen en Bremen. Zij willen weten wat de gevolgen zijn voor de snellere treinverbinding naar Bremen als er nog meer vertraging wordt opgelopen. Ook willen zij weten in hoeverre de Duitse overheid en de Duitse Spoorwegen dit project steunen.
Foto: Jan Oosterhuis, CC BY-SA 3.0